Opublikowano Kategorie: Artykuły

10 rzeczy, których nie wiesz o oleju lnianym

Olej olejowi nierówny. Jeśli zamierzamy włączyć jakikolwiek dodany tłuszcz do naszej diety to powinien to być wybór świadomy i podyktowany konkretną wiedzą i potrzebami. Dziś 10 faktów dotyczących oleju lnianego, który jest chyba jednym z najpopularniejszych produktów ostatnich lat.

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-22

Niedawno pisałam, jakich tłuszczów używać w kuchni i do czego. W tekście wspomniałam również o oleju lnianym, ale postawiłam zająć się nim nieco dokładniej, bo wciąż pokutuje wiele błędnych przekonań na jego temat.

Oto zatem kilka kwestii, o których warto wiedzieć, zanim sięgnie się po butelkę oleju lnianego w ulubionym hipermarkecie.

1. Olej lniany może być źródłem omega 3

Olej lniany może być bardzo dobrym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3. Są one niezwykle istotne dla naszego organizmu. Pisałam już o tym w tekście, w którym wyjaśniałam, gdzie znaleźć omega 3 i omega 6. Odpowiedni stosunek omega 3 i omega 6 w diecie jest bardzo ważny – także przez wzgląd na możliwe stany zapalne w organizmie.

Warto jednak pamiętać o tym, że olej lniany, podobnie jak siemię lniane, z którego jest tłoczony, zawiera tzw. kwas α-linolenowy, a nie EPA i DHA. Oznacza to, że musi dojść do konwersji kwasu α-linolenowego do EPA i DHA, a z tą bywa różnie. Nie przekreśla to absolutnie wagi kwasu α-linolenowego, ale pamiętajmy po prostu, że to nie wszystko i czasem może warto rozważyć dodatkowo suplementację omega 3 z alg (chociażby w przypadku dzieci lub kobiet w ciąży).

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-27

2. Olej lniany może poprawić kondycję Twojej skóry

W 2011 roku przeprowadzono badanie, którego wyniki potwierdzają, że codzienna suplementacja oleju lnianego może mieć wpływ na zmniejszenie wrażliwości, suchości skóry, ale także zwiększenie jej gładkości. [link do badania w j. ang]

3. Olej lniany może obniżać ciśnienie krwi

Suplementacja oleju lnianego może wpłynąć na obniżenie ciśnienia krwi. [link do badania w j. ang]. To właśnie zasługa kwasu α-linolenowego, w który jest bogaty olej lniany.

4. Olej lniany wymaga odpowiedniego przechowywania i szybko jełczeje

Olej lniany niestety szybko jełczeje. Zawdzięcza to wysokiej koncentracji kwasu α-linolenowego. Proces ten może wynikać zarówno z działania tlenu, ale również ze zbyt wysokiej temperatury, wilgoci czy też po prostu mikroflory. Jełczenie to proces postępujący i niszczy wartości odżywcze produktu. Dlatego tak istotne jest, aby spożywać możliwie świeży olej lniany. Okres przydatności do spożycia oleju lnianego zależy od wielu czynników (chociażby od ilości omega 3, osadów i zanieczyszczeń, temperatury, światła). Należy przechowywać go w ciemnym i chłodnym miejscu.

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-23

Niektórzy określają smak oleju lnianego jako rybi. Ja często słyszałam od znajomych osób, że olej lniany wydaje im się gorzki. Tu pojawia się pytanie: czy te osoby po prostu są aż tak wrażliwe na delikatną goryczkę oleju lnianego, czy też po prostu spożywały zjełczały olej.

5. Olej lniany możesz tłoczyć samodzielnie w domu

Możesz wyprodukować świeży olej w domu, jeśli posiadasz którąś z wyciskarek do soków: Sanę, Omegę lub Vidię. Aktualnie istnieje już możliwość dokupienia prasy do tłoczenia oleju.

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-7

Jest to urządzenie wyjątkowo proste w obsłudze. Dzięki niemu możesz wytłoczyć niewielką ilość świeżego oleju na własne potrzeby i jeść na bieżąco tyle, ile potrzebujesz.

Niejako „produktem ubocznym” tłoczenia oleju są przepyszne płatki lniane. Moje dziecko je po prostu uwielbia. Można je chrupać lub przygotować z nich ciasteczka.

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-25

Kupny olej lniany ma wyjątkowo krótki okres przydatności do spożycia więc jeśli nie chcesz marnować zakupionych produktów lub spożywać zepsutego oleju to opcja zakupu prasy wydaje się naprawdę sensowna. Przy okazji prasa do oleju Sana EUJ-707 umożliwia produkcję płatków zbożowych. To na pewno dodatkowy argument dla wszystkich dbających o zdrowie.

6. Oleju lnianego nie powinno się podgrzewać

Oleju lnianego nie powinno się stosować przy obróbce termicznej potraw. Nadaje się jedynie do potraw zimnych: sałatek czy chociażby past kanapkowych. Tłuszcze, które powinny być stosowane na zimno oraz do obróbki termicznej dokładnie opisałam niedawno. W wolnej chwili zajrzyj do tego wpisu.

7. Nie każdy olej lniany to samo zdrowie

Przez wzgląd na poprzednie punkty już zapewne wiesz, dlaczego nie każdy olej lniany to samo zdrowie. Przede wszystkim kupny olej może być źle przechowywany czy transportowany. Może się w nim rozpocząć już proces jełczenia.

Dodatkowo należy pamiętać, że na jakość oleju wpływa w dużym stopniu jakość surowca, z którego jest on tłoczony.

Mamy więc dwie opcje: albo kupno oleju u zaufanego dostawcy (dbającego o jakość surowca, standardy produkcji, przechowywanie i transport oleju) lub też samodzielne tłoczenie oleju, kiedy możemy sami wybrać nasiona, z których będziemy tłoczyć olej, a także dbać o odpowiednie warunki przechowywania.

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-17

8. Świeży olej lniany to dobre uzupełnienie diety małych dzieci

Małe dzieci potrzebują nieco więcej tłuszczu w diecie, ze szczególnym uwzględnieniem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3. Olej lniany jest z pewnością produktem, który może znaleźć się w diecie dzieci. Moje dziecko „wyrosło” głównie na oleju lnianym, oliwie z oliwek, oleju z orzechów włoskich i rzepakowym.

To, co jest tu jednak niebywale istotne to troska o jakość oleju bogatego w omega 3. Jeśli podamy dziecku olej niewiadomego pochodzenia i jakości, możemy niestety zaszkodzić zamiast pomóc. Dlatego naprawdę warto zwrócić uwagę na jakość produktu (patrz: punkt 4).

9. Oleju lnianego nie powinno się nadużywać

Niezależnie od tego, z jakim olejem mamy do czynienia: olej pozostaje olejem, a więc tłuszczem dodanym. Nadmiar tłuszczu w diecie prowadzi do wielu schorzeń, a więc każdy rodzaj tłuszczu powinien być stosowany w ilościach adekwatnych do potrzeb organizmu. Te z kolei determinuje nasz wiek i stan zdrowia.

Piszę to, aby podkreślić, że termin „zdrowe tłuszcze”, do którego tak bardzo się przyzwyczailiśmy, wcale nie oznacza, że powinniśmy do potraw dolewać oleje w niekontrolowanych ilościach. Dlatego też bardzo spodobała mi się idea domowej prasy do tłoczenia oleju, bo pozwala ona na naturalne przetworzenie niewielkiej ilości składnika w razie konkretnej potrzeby.

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-15

10. Spożycie oleju lnianego to nie to samo co jedzenie siemienia lnianego

Jeśli w Twojej diecie pojawia się olej lniany to absolutnie nie jest to argument przemawiający za pominięciem w Twoim jadłospisie siemienia lnianego. Siemię lniane jest bardzo wartościowym produktem i obfituje w składniki, których sam olej jest pozbawiony. Głównie chodzi mi o minerały, kwas foliowy i błonnik. Oprócz tego warto wspomnieć o tzw. lignanach, czyli związkach antynowotworowych, których sam olej jest niestety pozbawiony.

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-3

Podsumowując

Olej lniany posiada szereg dobrych właściwości takich jak:

  • wysoka koncentracja kwasu α-linolenowego,
  • pozytywny wpływ na skórę,
  • obniżanie ciśnienia,
  • przeciwdziałanie stanom zapalnym w organizmie za sprawą uzupełnienia diety w omega 3.

Olej lniany nie zawsze wystarczy jako jedyne źródło omega 3 w diecie. Warto wprowadzić do jadłospisu samo siemię lniane, nasiona chia, orzechy włoskie czy nasiona konopne lub/i ewentualnie rozważyć suplementację omega 3 na bazie alg.

olej-tloczony-na-zimno-olej-lniany-prasa-do-oleju-sana-5

Olej lniany jako produkt jest bardzo wymagający i nietrwały. Najlepiej spożywać go więc w postaci możliwie najbardziej świeżej. Umożliwia to prasa do tłoczenia oleju Sana EUJ-702.

Jeśli zdecydujesz się na zakup oleju lnianego to zwróć uwagę na jego datę przydatności do spożycia czy też gwarancje producenta dotyczące przechowywania i transportu. Niemniej zawsze sprawdzaj smak i zapach oleju. Jeśli pojawi się wyraźna goryczka to lepiej zrezygnuj ze spożycia takiego produktu.

Wpis powstał we współpracy z Eujuicers.pl, dystrybutorem prasy do oleju Sana EUJ-702.
prasa do tłoczenia oleju sana olej tłoczony na zimno

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się propagowaniem zdrowego odżywiania, wspierając innych w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji żywieniowych i zdrowotnych.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ocena: 1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdki (3 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...