Opublikowano Kategorie: Artykuły

Topinambur w naszej kuchni? Przeczytaj jakie ma działanie prozdrowotne.

Topinambur cieszy się coraz większym zainteresowaniem już od co najmniej dwóch lat. Póki co jest mimo wszystko ciężko dostępny, ale mam nadzieję, że się to zmieni.

Kilka topinamburowych faktów, które powinniśmy znać:

Kiedy i dla kogo?

• dla cukrzyków: Topinambur jest warzywem stosowanym w leczeniu cukrzycy gdyż pobudza produkcję insuliny, a zawarta w nim inulina zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę,
• dla osób borykających się z chorobami płuc: Topinambur odżywia ten właśnie organ więc możesz go także spożywać , gdy chcesz wzmocnić lub ustabilizować pracę Twoich płuc, a także gdy cierpisz na astmę (wspaniale łagodzi suchy kaszel),
• dla osób ze spowolnioną przemianą materii: słonecznik bulwiasty bardzo pomaga przy zaparciach,
• dla osób z osłabioną odpornością: zawarta w nim inulina wspomaga rozwój tzw. „dobrych” bakterii,
• w leczeniu i zapobieganiu otyłości ze względu na dużą ilość błonnika i działanie antycukrzycowe,
• w profilaktyce antynowotworowej i antymiażdżycowej,
• w niedoborach witaminy C, żelaza, potasu (pamiętajcie więc, aby nie łączyć go z produktami bogatymi w wapń),
• w żywieniu osób chorych na fenyloketonurię,
• w oczyszczaniu organizmu.

Kto powinien uważać z topinamburem?

• osoby mające skłonności do wzdęć i problemów jelitowych: Tu szczególnie uważajmy na surowe warzywo. Obróbka termiczna sprawia, że inulina zostaje przekształcona we fruktozę i wtedy jest już lepiej, ale surowe warzywo może wywołać niezłe wzdęcia (darujcie więc sobie to warzywko na pierwszej randce),
• osoby pozostające na diecie lekkostrawnej, ubogiej w błonnik: W takich przypadkach topinambur powinien być wprowadzany powoli i stopniowo, aby zbyt duża ilość inuliny nie spowodowała silnych dolegliwości gastrycznych.

Kilka wskazówek dla spożywających słonecznik bulwiasty:

• Topinambur można jeść na surowo choć tylko w przypadku osób, które nie cierpią z powodu wrażliwych jelit. Surowy topinambur przypomina mi osobiście w smaku surową kalarepę. Surówka z topinamburu to naprawdę świetna sprawa!
• Warzywo to można także gotować, piec dusić. Ważne tylko, aby nie przesadzić z długością gotowania, bo stanie się gumiasty.
• Idealnie byłoby go nie obierać, bo traci wtedy najwięcej wartości, ale nie zawsze szczotka do warzyw wystarczy. Jeśli nie mamy topinamburu z pewnego źródła to jednak moim zdaniem mimo wszystko lepiej go obrać.
• Topinambur dość szybko traci swój kolor więc najlepiej spożywać go od razu po obraniu lub skropić cytryną, aby zapobiec utlenieniu.
• Przechowywać należy go w lodówce – powinien wytrzymać do ok. 2 tygodni, ale oczywiście najlepiej jeść świeży.
A jeśli chcesz poczytać jeszcze więcej o topinamburze to gorąco zachęcam do lektury artykułu na temat wartości odżywczej i prozdrowotnej topinamburu. Ten artykuł to całkiem merytoryczny tekst, a jak dobrze wiemy o wartościowe i sprawdzone treści w Internecie wcale nie jest tak łatwo. Szukając informacji o topinamburze trafiłam między innymi na informację, że topinambur nie zawiera cholesterolu! Cóż za zaskakująca wiadomość. Szczególnie przez wzgląd na fakt, że jest to w przypadku roślin po prostu niemożliwe. :-)
Życzę Wam zatem tylko dobrych źródeł i pysznych dań z topinamburem. Jedno zaproponuję na pewno już jutro. Będzie jak zawsze banalnie proste, a smak na pewno Was zaciekawi.
Ocena czytelników: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (Brak ocen artykułu)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

3 komentarzy do “Topinambur w naszej kuchni? Przeczytaj jakie ma działanie prozdrowotne.”

  1. A ja mam po nim takie wzdęcia, że ledwo daję radę funkcjonować i to cały kolejny dzień po spożyciu. Z niczym innym nie mam takiego problemu

    1. To przez wysoką zawartość inuliny. Niektórzy tak mają. Takie osoby bezwzględnie nie powinny jeść surowego tylko po obróbce termicznej. A jeśli obróbka nie pomaga to nie ma się co katować. Na nas akurat działa dobrze. Cieszę się, bo generalnie należymy do osób wrażliwych jelitowo.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *