Opublikowano Kategorie: Artykuły

Jak uniknąć jesiennych infekcji? Sprawdź czego jeszcze nie wiesz o witaminie D

Dociera do Was, że lato powoli dobiega końca? Ja udaję, że nie wiem i staram się zaklinać rzeczywistość. Tym bardziej cieszy mnie informacja, którą wczoraj przeczytałam, a mianowicie, że szykuje nam się bardzo ciepły koniec sierpnia. Jak go wykorzystać? Delektować się słońcem! Bo okazuje się, że witamina D może mieć kluczowe znaczenie w naszych jesiennych zmaganiach z krążącymi wszędzie wirusami.

slonce-witamina-d-1

Witamina D jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach, która jest wytwarzana w skórze ludzi i zwierząt –  właśnie za sprawą promieni słonecznych. Jej niedobór łączy się z zaburzeniami gospodarki wapniowo-fosforanowej, mineralizacji kości i ze spadkiem odporności. Witaminę D trudno przecenić, bo odpowiada ona także za pracę układu mięśniowego, nerwowego i endokrynnego.

Okazuje się, że występuje związek między poziomem witaminy D, a ryzykiem infekcji górnych dróg oddechowych. Wyższe stężenie kalcyferolu (a więc witaminy D) chroni nas zatem przed tym, co czeka nas w najbliższym czasie, a więc inwazją wirusów! Wykazano, że osoby, które miały stężenie witaminy D niższe niż 30 ng/ml, miały wyższe ryzyko wystąpienia tego typu infekcji [link do źródła].

Niestety w naszej strefie klimatycznej nasłonecznienie od jesieni do wiosny może okazać się niewystarczające. W lecie z naszą ekspozycją na słońce też bywa różnie. Należy więć suplementować witaminę D od października do marca. Niektóre osoby mogą być zmuszone do suplementacji całorocznej (osoby starsze, unikające słońca, osoby borykające się z niektórymi schorzeniami).

W miesiącach ciepłych należy zażywać (bezpiecznych) kąpieli słonecznych, aby sezon chorobowy nas nie zaskoczył. Mamy do dyspozycji jeszcze żywność fortyfikowaną witaminą D, jednak obecne w niej ilości witaminy D mogą okazać się niewystarczające.

Dawkę suplementu powinien ustalić oczywiście lekarz lub dietetyk gdyż zbyt wysokie stężenie witaminy D bywa problematyczne.

Zajmijcie się więc tematem witaminy D już teraz, bo po chwilowym ociepleniu może szybko przyjść jesienne ochłodzenie, a wtedy już tylko oczekiwać pierwszych kichów i kaszlów, których wszyscy chcemy uniknąć. Być może to właśnie witamina D okaże się pomocna?

Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się dietetyką, żywieniem i propagowaniem zdrowych nawyków. W skrócie: Pomagam ludziom lepiej żyć, dzięki temu że lepiej jedzą. Znajdziesz tu inspiracje zdrowotne, kulinarne i nie tylko.


Zasubskrybuj kanał YouTube AgaMaSmaka

Wolisz oglądać zamiast czytać?

Zasubskrybuj kanał YouTube

3 komentarzy do “Jak uniknąć jesiennych infekcji? Sprawdź czego jeszcze nie wiesz o witaminie D”

  1. Warto dodać, że przy suplementacji Wit. D warto dodać witaminę K2, aby m.in. zapobiec odkładaniu się wapnia w tkankach miękkich zamiast w kosciach.

    1. Bardzo ważna uwaga. Dzięki niej wapń (którego absorpcja zwiększy się przez witaminę D) trafi faktycznie do kości. Witamina K to temat na osobny post. Dojrzewam do niego. Mam nadzieję, że niedługo czas pozwoli.

    2. Ertom, uważam, że każda suplementacja powinna być skonsultowana ze specjalistą. Szczególnie w dobie tak łatwego dostępu do preparatów, której zawartości nikt nawet nie weryfikuje…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *