Opublikowano Kategorie: Artykuły

Drastyczne zmiany to idealny sposób? Kilka słów o postanowieniach noworocznych

Noworoczny szał minął. Obietnice złożone. Wszyscy chcemy przecież żyć i jeść zdrowo. Postanowień mamy sporo, bo i wiele jest do zrobienia. Jak nie potknąć się już na samym początku? Co zrobić, aby nasze postanowienia nie spaliły na panewce? Jak wprowadzać dobre nawyki krok po kroku? Niestety drastyczne zmiany są z góry skazane na niepowodzenie. Warto przeczytać, jak można to zrobić inaczej – lepiej.

zasady-zdrowego-zywienia-agamasmaka

Postanowienia ważne i ważniejsze

Grunt to selekcja. Nie wszystko uda nam się zrobić, jeśli mamy tendencję do brania na siebie zbyt dużo. Z drugiej strony, jeśli jesteś (leniwym) minimalistą to warto czasem zawyżyć cele, aby nie przespać całego roku. Najlepiej wziąć kartkę papieru i rozpisać wszystkie cele, a także efekty, które możemy osiągnąć dzięki ich realizacji. Oto przykładowe zestawienie, które polecam wszystkim, zanim wezmą się za pracę nad noworocznymi postanowieniami:

CELE OGÓLNE EFEKTY ICH REALIZACJI
1. Zwiększenie spożycia surowych warzyw i owoców, a także zbożowych produktów pełnoziarnistych Uporanie się z zaparciami za sprawą zwiększenia ilości błonnika w diecie
2. Zwiększenie ilości żelaza w diecie Wyższy poziom żelaza we krwi, hemoglobiny, lepsze samopoczucie
3. Obniżenie kaloryczności potraw Spadek masy ciała

Co zrobić dalej? Wszystko należy przepuścić przez sito naszych aktualnych problemów lub bolączek zdrowotnych. Jeśli cierpimy na otyłość to redukcja masy ciała będzie dla nas z pewnością bardzo istotna. Jeśli chcemy zrzucić natomiast kilka kilogramów dla własnego komfortu to może jednak warto przede wszystkim skoncentrować się na punkcie 1, który przecież również może mieć wpływ na znormalizowanie masy ciała. Jeśli cierpimy na anemię to tak naprawdę punkt 2 wydaje się być ważniejszym od punktu 3, jeśli nie cierpimy na otyłość. Brak sił i spadek odporności nie pomoże nam w kultywowaniu naszych zwyczajów prozdrowotnych, więc warto bronić się przed anemią rękoma i nogami.

Metoda małych kroków

Jeśli ustaliliśmy już nasze cele, a także efekty ich realizacji to jesteśmy w stanie stwierdzić, jakie są nasze priorytety. Teraz możemy przejść do szczegółowego planowania celów i działań. Nie uda nam się wprowadzić zmian, jeżeli nie zastosujemy metody małych kroków. Dlaczego? Wiele osób na początku odczuwa wysoki poziom motywacji do wprowadzenia pewnych zmian. Często jednak wprowadza naraz zbyt wiele zmian, a w momencie jakichkolwiek trudności niestety nie jest w stanie utrzymać obiecujących przyzwyczajeń, które są zbyt dużym obciążeniem. Jak zaprojektować swoje małe, ale skuteczne zmiany? Oto przykłady:

CELE OGÓLNE CELE SZCZEGÓŁÓWE/ DZIAŁANIA
1. Zwiększenie spożycia surowych warzyw i owoców, a także zbożowych produktów pełnoziarnistych 1. Zielone koktajle na bazie pietruszki/ szpinaku/ jarmużu/ rukoli/ kapusty i owoców oraz ziaren
2. Porcja surowych owoców dziennie
3. 1 porcja surówki dziennie
4. Zamiana pieczywa białego na pełnoziarniste lub kasze
2. Zwiększenie ilości żelaza w diecie 1. Włączenie soku/herbaty z pokrzywy do diety
2. Włączenie większej ilości pestek dyni do diety
3. Zwiększenie ilości roślin strączkowych w diecie
4. Dodawanie surowych warzyw i owoców do posiłków bogatych w żelazo (źródło witaminy C)

Takie szczegółowe wymagania dietetyczne można zapisać sobie i umieścić na lodówce. Są to konkretne produkty czy też składniki diety, których włączenie do diety tak naprawdę nie wymaga wielkich nakładów czasowych, a w prosty sposób możemy zweryfikować, czy trzymamy się postanowień. Powyżej zapisałam jedynie przykładowe pomysły. Każdy powinien zweryfikować swoje własne potrzeby.

Moc nawyku

Pamiętaj, że to, co teraz przychodzi Ci z trudem, już za kilka chwil okaże się zwykłą czynnością, bez której nie możesz sobie wyobrazić funkcjonowania. Twoje codziennie planowanie będzie zawsze ukierunkowane na realizację nawyku. Wracając do domu będziesz zastanawiać się, czy masz w domu pestki dyni czy kapustę pekińską do zrobienia surówki. Jednak na początek trzeba przyzwyczaić swój mózg do tych wszystkich „oczywistości”. Dlatego tak bardzo zachęcam do notowania konkretów (prostych w realizacji) i umieszczania ich na lodówce. Jeśli zapiszesz sobie na lodówce: „Jeść więcej produktów bogatych w żelazo” to raczej nie wywiążesz się z tego.

Pamiętaj! Na początku musi być naprawdę konkretnie i prosto w realizacji. Jak postanowienia staną się nawykami, możemy iść dalej! Kiedy Twoje proste i zdrowe wybory staną się Twoimi nawykami? Oczywiście wszystko jest kwestią indywidualną i zależy od rodzaju nawyku, ale ze swojego doświadczenia mogę Wam zagwarantować, że już po 2 tygodniach trudno funkcjonować bez wprowadzonych produktów. Ci, którzy regularnie jedzą owsiankę lub jaglankę pewnie mnie poprą.

Podsumowanie w czterech krokach

  1. Wypisujemy wszystkie postanowienia wraz z efektami, do których mają doprowadzić.
  2. Dokonujemy selekcji priorytetów, czyli analizujemy, co jest aktualnie dla nas najważniejsze.
  3. Konkretyzujemy fakty: co zrobić, aby dokonać zmian? Jakie konkretne działania musimy podjąć? Co włączyć do diety? Co z niej usunąć?
  4. Zmiany wprowadzamy stopniowo. Jeśli w ogóle nie jedliśmy surowych warzyw i owoców to wyczynem będzie zjedzenie jednego jabłka dziennie. Po tygodniu włączymy może sałatkę ze świeżych warzyw? Albo dużą miskę surówki? Jeśli nie potrafisz od razu odstawić trzech kaw, które codziennie wypijasz to może zacznij od jednej? Lub pij słabsze? Po tygodniu lub dwóch może i drugą kawę zamienisz na zbożówkę lub herbatę z pokrzywy?

Grunt to nie katować się zmianami, a cieszyć z wytrwałości w ich wprowadzaniu. Tego Wam bardzo życzę.

Autorem zdjęcia jest Paweł Kadysz.

Oceń artykuł jako czytelnik: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (25 ocen, Średnia: 5,00 z 5)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

4 komentarzy do “Drastyczne zmiany to idealny sposób? Kilka słów o postanowieniach noworocznych”

    1. Celowo teraz dopiero to opublikowałam, żeby Ci którzy faktycznie chcą realizować postanowienia podeszli do nich bardziej (metodo)logicznie. ;-)
      Serdecznie pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *