Opublikowano Kategorie: Przepisyz owocamizdrowe słodkości

Tarta truskawkowa dla leniwych – świetna na wynos, świetna do kawy

Wiecie doskonale, że lubię nieskomplikowane wypieki. Te bardziej skomplikowane zwykle mi nie wychodzą więc się raczej za nie nie biorę. ;-) Ale to dobrze, bo przez to oszczędzam sporo czasu. Dziś tarta, a w zasadzie placek z truskawkami- świeżymi i pachnącymi już latem. To one są tu najważniejsze, a ciasto jedynie do towarzystwa. Ciasto dietetyczne, bezcukrowe, bezglutenowe – czyli jak zwykle. Od truskawek pysznie wilgotne i soczyście owocowe.

Tarta truskawkowa bez glutenu bez cukru szybki przepis wegański

Na co?

Tarta truskawkowa nada się do popołudniowej kawy, ale nadaje się również do zabrania ze sobą na drugie śniadanie do pracy czy szkoły.

Tarta truskawkowa bez glutenu bez cukru szybki przepis bezglutenowy

Czego potrzebujesz?

Aby przygotować tartę truskawkową przyda Ci się robot kuchenny lub urządzenie wysokoobrotowe (do wyrobienia/ zmiksowania ciasta).

Na pewno potrzebny będzie też piekarnik i formy. Ja wykorzystałam na podaną ilość ciasta dwie: silikonową formę do tarty o o średnicy 30 cm oraz foremkę prostokątną o wymiarach: 25 x 20 cm). Jeśli foremki nie są silikonowe to koniecznie użyj papieru do pieczenia. No i oczywiście możesz wykorzystać jedną większą formę zamiast dwóch. :-)

placek z truskawkami wegański bezglutenowy prosty przepis

Składniki:

  • 270 g mąki z gryki niepalonej (ja zmieliłam po prostu ok. 1,5 szklanki kaszy gryczanej niepalonej na mąkę),
  • 270 g kaszy jaglanej (waga ugotowanej i ostudzonej kaszy – ok. 2 szklanki ugotowanej; koniecznie przeczytaj, jak gotować kaszę jaglaną),
  • 1 dojrzały banan (u mnie 135 g bez skórki),
  • 200 g niesłodzonego mleka sojowego (lub innego roślinnego),
  • 1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia (u mnie bezglutenowy),
  • szczypta soli,
  • truskawki (tyle, ile się zmieści),
  • opcjonalnie: odrobina syropu daktylowego lub klonowego do osłodzenia ciasta (jeśli baaaardzo lubisz słodkie, ja nie słodziłam).

Tarta truskawkowa bez cukru szybki przepis kuchnia roślinna

Przygotowanie:

Kaszę gryczaną mielimy na mąkę, ale jeśli masz gotową już mąkę to ten krok należy pominąć. :-)

Mąkę mieszamy dokładnie z proszkiem do pieczenia i solą, a następnie miksujemy/ blendujemy z ugotowaną kaszą jaglaną, bananem, mlekiem sojowym i ewentualnie syropem.

Ciasto powinno zostać dokładnie wyrobione i stanowić jednolitą masę.

wegańska tarta z truskawkami prosty wypiek bez glutenu bez jaj bez mleka

Wykładamy ciasto do foremek. Powinno być bardzo cienkie i równomiernie rozprowadzone (np. łyżką). Grubość ciasta to kwestia kluczowa. Można je porównać do grubości pizzy. Przynajmniej takie skojarzenia mają dzieci („pizza z truskawkami”). :-)

Truskawki dokładnie myjemy, usuwamy szypułki i kroimy je wzdłuż owoców  w plastry, które umieszczamy w cieście.

Tartę należy piec w temperaturze 180 stopni przez ok. 40 minut. Tarta powinna być delikatnie spieczona. Podajemy z kawą lub herbatą. Najlepiej w nasłonecznionym ogrodzie podczas leniwego popołudnia. ;-)

prosta tarta bez glutenu bez nabiału bez jaj szybki wypiek

Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się dietetyką, żywieniem i propagowaniem zdrowych nawyków. W skrócie: Pomagam ludziom lepiej żyć, dzięki temu że lepiej jedzą. Znajdziesz tu inspiracje zdrowotne, kulinarne i nie tylko.


Zasubskrybuj kanał YouTube AgaMaSmaka

Wolisz oglądać zamiast czytać?

Zasubskrybuj kanał YouTube

10 komentarzy do “Tarta truskawkowa dla leniwych – świetna na wynos, świetna do kawy”

  1. Próbowalam naprawde wielu wypiekow z maki bezglutenowej roznej ale niestety ciasta sa niesmaczne ,zakalcowate i nic tego nie zmieni to gluten nadaje elastycznosc .
    Niewiem czy dobrze robie ale zmiany jakie zastosowalam zeby bylo wg mnie w miare zdrowo i mega smacznie to zamiana cukru rafinowanego na ksylitol i tluszczy uteardzanych na maselko , maki bio. Pozdrawiam

    1. Jeśli ktoś nie ma wskazań zdrowotnych to nie widzę sensu w odstawianiu glutenu w ogóle choć uważam, że wiele bezglutenowych zbóż powinno znaleźć się w diecie nas wszystkich- nie tylko bezglutenowców.

      Tak, gluten nadaje elastyczności i tego efektu nie osiągniemy bez sztucznych spulchniaczy w wypiekach bezglutenowych. Co kto lubi. Ja akurat lubię ciasta wilgotne, „plackowate” i nie brakuje mi puszystych, glutenowych babeczek i piaskowych ciast.

      Co do zmian żywieniowych to w ciastach sprawdza się też fajnie olej kokosowy. Co do mąki to warto ograniczyć białą mąkę- niezależnie od tego czy jest bio czy nie. Jeśli możesz jeść gluten to warto próbować z orkiszową mieszając ją np. z mąkami bezglutenowymi. Z bezglutenowych bardzo lubię gryczaną, owsianą bezglutenową i kukurydzianą. Lekko spulchniają wypieki moim zdaniem.

      1. Banan słodzi + zbija wszystko w całość więc pełni dwie ważne funkcje. Można oczywiście kombinować z innymi składnikami np. musem jabłkowym, ale wtedy uwaga na konsystencję.

    1. Kasiu aktualnie Thermomixem. Acz na początku przerobiła ogromne ilości gryki na zwykłym młynku elektrycznym w Biedronki. Żyje i ma się dobrze do dziś, a to już dobrych kilka lat mielenia. :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *