Opublikowano Kategorie: Artykuły

Czy dieta bezglutenowa ma wpływ na ryzyko cukrzycy typu 2?

Ostatnio Internet obiegła informacja na temat badania, którego wyniki sugerują, iż dieta z ograniczeniem glutenu może generować wzrost ryzyka cukrzycy typu drugiego. Rozpoczęły się dyskuje. Zdecydowałam się więc i ja napisać na ten temat. Ku pokrzepieniu, ale i ku nastraszeniu.

wpływ diety bezglutenowej na ryzyko cukrzycy typu 2

O co ten cały hałas? Może sprawdźmy u źródła. Chodzi o badanie opisane przez naukowców z Amerykańskiego Towarzystwa Kardiologicznego (link do informacji w języku angielskim).

Cel badania

Naukowcy chcieli sprawdzić, czy konsumpcja glutenu przez osoby bez wskazań medycznych ku przestrzeganiu diety bezglutenowej, wpłynie na ich zdrowie. Podkreślę to: bez wskazań medycznych. Czyli pod lupę nie zostały wzięte osoby, które borykają się z chorobami glutenozależnymi, a te które gluten jeść mogą.

Nie raz pisałam już, że są bezwzględne, ale i domniemane (piszę domniemane, bo jeszcze do końca naukowo niepotwierdzone) wskazania do wprowadzenia diety bezglutenowej. Jest jednak cała rzesza osób, które odstawiają lub ograniczają gluten z wyboru. Przeczytaj więc koniecznie mój wpis na temat tego, czy warto odstawić gluten.

czy warto przechodzić na dietę bezglutenową

Wyniki i zakres badania

Wróćmy jednak do badania. Nie chodziło w nim o dietę ściśle bezglutenową, ale o dietę z ograniczoną ilością glutenu. Uczestnicy, którzy jedli więcej glutenu, okazali się mieć o 13% mniejsze ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2. Dlaczego? Najprawdopodobniej dlatego, że przyjmowali jednocześnie więcej błonnika pochodzącego z produktów zbożowych, a jak wiadomo spożycie błonnika na odpowiednim poziomie chroni nas przed rozwojem cukrzycy typu drugiego.

Badanie trwało 30 lat i przebadano aż 199 794 osób i co ważne: działo się to w czasie, kiedy dieta bezglutenowa nie była jeszcze aż tak popularna, jak jest teraz.

W czym leży problem?

Niestety wiele osób przechodzących na dietę bezglutenową zadowala się kupnymi gotowcami produkowanymi z oczyszczonych bezglutenowych „zbóż”. Najczęściej jest to mąka kukurydziana i mąka z oczyszczonego ryżu.

Jeśli i Ty często sięgasz po mięciutki bezglutenowy chlebek lub bułeczki to zastanów się dwa razy. Oczywiście nic się nie stanie, jeśli zjesz coś takiego raz na jakiś czas, ale jeśli takie produkty są podstawą Twojej diety to niestety pracujesz na… cukrzycę.

czy dieta bezglutenowa jest niezdrowa? pieczywo bezglutenowe

Jakie produkty zbożowe jeść na diecie bezglutenowej?

Pisałam już o tym i przypominam mój artykuł. Znajdziesz w nim polecane zboża bezglutenowe.

Jakie zboża bezglutenowe warto jeść

Podsumowując

Nie ma dowodów naukowych, że ograniczenie spożycia glutenu przyniesie nam pozytywne skutki zdrowotne. Mówimy tu oczywiście o osobach, które gluten spożywać mogą i nie mają wskazań medycznych do wprowadzenia diety bezglutenowej.

Ograniczenie glutenu może łączyć się za to ze zmniejszeniem ilości błonnika w diecie, ale również z ograniczeniem witamin czy składników mineralnych pochodzących z produktów zbożowych.

Dieta diecie nierówna. Warto bazować na produktach nieprzetworzonych. Jeśli więc jesteś na diecie bezglutenowej, zamień mięciutkie bezglutenowe bułeczki i chlebek na porządne, wartościowe wypieki z gryki, prosa, nieoczyszczonego ryżu etc.

wpływ diety bezglutenowej na ryzyko cukrzycy typu 2 proso

Oceń artykuł jako czytelnik: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 ocen, Średnia: 5,00 z 5)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *