Opublikowano Kategorie: Artykuły

Tahini czyli pasta sezamowa – co to? po co? do czego? gdzie kupić?

W mojej kuchni używam tylko prostych składników. Niektóre z nich mogą się  wydawać egzotyczne lub trudno dostępne. Jednym z nich jest pasta tahini, a więc tzw. tahina. Chciałabym Ci ją w kilku słowach przybliżyć, a może nawet zachęcić do zaprzyjaźnienia się z nią.

tahini pasta sezamowa gdzie kupić jak zrobić jak użyć

Dlaczego postanowiłam napisać o tahinie? Jak zawsze, motywacją do zajęcia się jakimś tematem są komentarze czytelników. Pod jednym z przepisów, w którym użyłam gomasio, a więc soli sezamowej, przeczytałam (pisownia oryginalna):

Prawdę powiedziawszy-przepisy do,, bani”.Mam mało czasu.Ostatnio jadłam humus-był pyszny.Otworzyłam tę stronkę i co??Cóż to jest gomasio???Jaka użyteczność tych przepisów -żadna.Nie zaśmiecajmy internetu,używajmy poprawnego języka.Pozdrawiam

Postanowiłam więc, że żeby niedomówień nie było, od czasu do czasu będę dodawać wpisy na temat składników, które warto w domu mieć, a które wcale skomplikowane składnikowo nie są, choć czasem mogą brzmieć egzotycznie dla zwolenników kuchni tradycyjnej, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z kuchniami alternatywnymi (chociażby dietami wegetariańskimi).

Czym jest pasta tahini?

Pasta tahini, zwana również tahiną, to nic innego jak „masło” powstałe w wyniku ucierania, ugniatania lub mielenia ziarna sezamu (najczęściej prażonego).

Masło orzechowe przecież każdy już zna. Z sezamu też można je zrobić i zwie się właśnie tahini/tahiną. Ma nieco oleistą konsystencję, która wynika z dość dużej zawartości tłuszczu w sezamie lub ew. z dodatku np. oliwy z oliwek czy oleju (najczęściej sezamowego) do pasty (niektórzy dodają).

Kiedy ją kupisz i otworzysz słoiczek, możesz zauważyć rozwarstwienie tłuszczu i masy sezamowej. To normalne. Wystarczy tylko dobrze wszystko zamieszać.

Pasta z sezamu to częsty dodatek i składnik dań bliskowschodnich, takich jak chociażby hummus. Masło sezamowe znalazło jednak swoje zastosowanie również w innych kuchniach światowych takich jak: kuchnia chińska, japońska czy koreańska. Współcześnie jest dość częstym składnikiem dań wegańskich, a to dlatego, że nadaje im charakteru i ciekawego (nieco orientalnego) smaku.

Pasta z sezamu tahini – jak smakuje?

Pasta tahini może smakować różnie w zależności od sposobu przygotowania i towarzystwa. Niemniej ma w sobie wyczuwalną goryczkę. Goryczka jest bardziej intensywna, jeśli tahina jest zrobiona z sezamu niełuskanego. Jeśli lubisz smak nasion sezamu to tahinę pokochasz całym sercem. Jest lekko orzechowa, a więc komponuje się świetnie ze wszystkimi produktami czy daniami, do których pasują też orzechy.

Pasta tahini – czy zdrowa?

Sezam to źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych, białka, żelaza, magnezu, miedzi ale także nieco mniej znanych, wartościowych związków. Jednym z nich jest sezamol, który wspiera nasz układ krążenia oraz antynowotworowe fitosterole.

Sezam to również dobre źródło błonnika, a więc dzięki niemu możemy wesprzeć prawidłową pracę naszych jelit.

tahini w paście warzywnej gdzie kupić jak zrobić jak użyć

Sezam i pasta tahini polecane są szczególnie w dietach wegetariańskich ze względu na obecność powyższych składników odżywczych. Zarówno pod kątem zdrowia jak i pod kątem smaku wzbogacają nasze potrawy.

Bezglutenowa tahini

Jeśli musisz jeść bezglutenowo i nie możesz spożywać nawet śladowych ilości glutenu to koniecznie zweryfikuj produkt przed zakupieniem go. W wyniku konfekcjonowania ziaren sezamu może dojść do zanieczyszczenia ich glutenem.

Tahini – do czego?

Tahini można wykorzystać w wielu przepisach kuchni orientalnej. Ja najczęściej czynię to w hummusie. Czasem tahinę pomijam i wybieram po prostu sezam. Przeczytaj: jak zrobić hummus.

jak zrobić hummus z tahini tahina pasta sezamowa

Tahinę stosuje się również w potrawie zwanej baba ganoush. Jest to prosta pasta, której głównymi składnikami są bakłażan i tahini. Ja ją dodaję do najróżniejszych warzywnych past (zamiennie z sezamem  lub gomasio, zależy co mam akurat w domu).

pasta warzywna do kanapek z tahini

Tahini świetnie sprawdza się w dipach, dressingach i sosach. Nadaje im ciekawy smak, wzbogaca i podkręca doznania. Oto mój przepis na warzywa w sosie sezamowym z dodatkiem pasty tahini.

warzywa w sosie sezamowym z tahini pasta sezamowa

Uwielbiam również polewać sobie pastą sezamową świeżo upieczone warzywa. O tak:

pieczony batat z tahini

Tahini stosuję też czasem zamiast masła na chleb. To dla mnie proste i pyszne rozwiązanie.

Jak dla mnie najlepsze w paście sezamowej jest to, że można ją stosować nie tylko w daniach wytrawnych, ale również w słodkościach. W tej materii tahina jest bardzo uniwersalna. Możesz ją dodać do ciasteczek czy też tzw. kulek mocy.

sezamowe kulki mocy

Może Cię to zdziwi, ale pastę tahini wykorzystać można również w zabiegach kosmetycznych. Możesz na jej bazie przygotować przepięknie pachnącą maskę odżywczą na twarz.

Tahini – gdzie kupić?

Pastę sezamową tahini możesz kupić w sklepach ze zdrową żywnością, w sklepach z żywnością wegetariańską/wegańską, ostatnio coraz częściej w marketach. W Internecie znajdziesz również wiele miejsc, gdzie można nabyć ten ciekawy produkt.

Sprawdź, gdzie kupić pastę tahini.

Jak zrobić tahini?

Jeśli nie chcesz kupować gotowej pasty, a masz dobrej jakości sezam to możesz ją oczywiście przygotować samodzielnie. Choć aby wyszła idealna wymaga to nieco zachodu.

Należy lekko podprażyć ziarna sezamu, zmielić je, a następnie dość długo blendować. Można dodać w trakcie blendowania niewielkie ilości oleju sezamowego lub oliwy, choć ja tego unikam. Wolę „czystą” tahinę bez oleju. Im dłużej będziemy blendować tym bardziej płynna i jednolita będzie konsystencja.

Bezwzględnie wymagany jest dobry blender. Słaby sobie nie poradzi.

tahini pasta sezamowa gdzie kupić jak zrobić

Podsumowując

Pasta tahini to świetny i odżywczy dodatek do dań kuchni orientalnych, ale również wegańskich czy wegetariańskich. Nadaje się po prostu do wszystkiego: zarówno do dań wytrawnych jak i zdrowych słodkości.

Tahina może poszczycić się zawartością zdrowych tłuszczów, białka, żelaza, magnezu, ale nie tylko, gdyż zawiera również zdrowe związki takie jak sezamol czy fitosterole.

Możesz ją kupić lub przygotować samodzielnie. W tym drugim przypadku masz kilka opcji. Możesz użyć sezamu prażonego lub pominąć jego obróbkę termiczną. Możesz użyć oleju/oliwy podczas blendowania zmielonych ziaren lub przygotować ją bez dodatku tłuszczu – o ile masz mocny sprzęt.

Powodzenia w stosowaniu tahini w Twojej kuchni! Daj znać, czy również ją lubisz i do czego najczęściej dodajesz.

Spodobał Ci się w ten wpis? Koniecznie zajrzyj jeszcze tu:

czym smarować chleb

zdrowe pasty do kanapek przepisy

przepisy na zdrowe śniadanie bez glutenu

Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się propagowaniem zdrowego odżywiania, wspierając innych w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji żywieniowych i zdrowotnych.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

8 komentarzy do “Tahini czyli pasta sezamowa – co to? po co? do czego? gdzie kupić?”

  1. Cudne przepisy,wspaniały blog,będę tu często zaglądać
    i korzystać z Twoich przepisów oraz rad. Cieszę się, że znalazłam to miejsce , dzięki!!!!

  2. Uwielbiam Twoje przepisy (nawet jeśli niektóre składniki mnie niepokoją – kiedy nie miałam z nimi JESZCZE do czynienia). To, w jaki sposób wszystko tłumaczysz, co i dlaczego, i jakie ma to wartości odżywcze, podpowiadasz zamienniki i alternatywy. Jestem kuchennym antytalentem, nie lubię gotować, lecz staram się karmić rodzinę zdrowo i smacznie. Twój blog pomaga mi zmienić podejście do gotowania :) i jest prawdziwą kopalnią wspaniałych pomysłów:)

  3. niestety tahini to jeden z niewielu skladnikow, ktory kupilem i wywalilem, bo nie wiedzialem co z tym zrobic, a samodzielnie bylo niejadalne :(

    nie wiem czy sie skusze drugi raz

    1. Ta charakterystyczna goryczka nie wszystkim smakuje- to fakt. Ale warto po jakimś czasie zrobić kolejne podejście i przede wszystkim zacząc od malutkich ilości w konkretnym towarzystwie. Może w słodkościach? Może jako składnik dipu czy dressingu czy sosu etc.

    1. Faktycznie, sezam zawiera wapń, niestety jego biodostępność nie jest rewelacyjna. W tym względzie lepiej jest np. z tofu czy mlekami roślinnymi fortyfikowanymi wapniem czy chociażby z roślinami krzyżowymi (kapustnymi).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Oceń: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (17 ocen, Średnia: 4,94 z 5)