Opublikowano Kategorie: Artykułykolacjeprzekąski i przystawkiPrzepisyresztki z tygodniaśniadania

10 pomysłów na zdrowe pasty do kanapek dla dzieci i dorosłych

Kiedy wprowadza się zdrowsze nawyki to największy problem jest z… pomysłami. Niby wiemy, czego nie powinno się jeść, co jest niezdrowe, ale trudno nam naszą wiedzę obrócić w czyn. Jak połączyć składniki, aby nie tylko były zdrowe, ale również smakowały? Co jeść do chleba, kiedy odstawiliśmy wędliny i sery, a chcemy zwiększyć udział produktów roślinnych w diecie? Jak zrobić zdrowe kanapki?

przepisy zdrowe pasty do kanapek wegańskie i bezglutenowe dla dzieci i dorosłych

Zdrowa pasta do kanapek spełniać powinna według mnie kilka warunków:

  • powinna składać się ze składników służących naszemu zdrowiu i samopoczuciu, a więc staramy się ograniczać tłuszcze tylko do tych tzw. zdrowych (przeczytaj, jakich tłuszczów używać w kuchni),
  • powinna być szybka lub przynajmniej prosta w przygotowaniu,
  • powinna dobrze smakować, bo radość z jedzenia i delektowanie się smakiem zwiększy naszą motywację do częstszego wdrażania zdrowych przepisów w naszej kuchni,
  • powinna być lubiana zarówno przez dorosłych, ale również przez dzieci, bo bardzo nie lubię gotować „na dwa garnki” i jak coś już zrobię to zależy mi, żeby jadła to cała rodzina.

Oto moje ulubione przepisy na zdrowe pasty do kanapek dla dzieci i dorosłych. Tak naprawdę jednak nie zawsze jem je z chlebem. Czasem po prostu zajadam je z warzywami pokrojonymi w słupki, domowej produkcji paluchami jaglanymi lub np. kupnymi gryczanymi trójkącikami. Takimi jak te:

zdrowa pasta do kanapek z bobu

W takim razie przedstawiam Ci moich ulubionych 10 przepisów na pasty kanapkowe idealne na zdrowe śniadanie, kolację, przekąskę, przystawkę. Dzięki nim zrobisz również zdrowe kanapki do pracy czy szkoły.

1. Pasta z soczewicy i pestek dyni

Jest to bez wątpienia moja ulubiona pasta do chleba. Zwykle przygotowuję ją na 2-3 dni. Tak naprawdę smakuje każdemu: testowałam na dzieciach, dorosłych, rodzinie i znajomych. Do tego jest bardzo wartościowa. Koniecznie spożywaj ją z dobrymi źródłami witaminy C tak, aby poprawić wchłanianie żelaza.

zdrowa pasta do kanapek z soczewicy i pestek dyni

2. Warzywna pasta do chleba

Ta pasta jest niezwykle aromatyczna, ale i (uwaga!) tłusta. Tak, jak widzisz na zdjęciu, znajduje się tam sporo oliwy. Niemniej smak wart grzechu. Do tego składniki tak łatwo dostępne, że naprawdę żal nie skorzystać. Pokochają ją wszyscy w Twoim domu. Obiecuję.

zdrowa warzywna pasta do kanapek

3. Pasta z czerwonej fasoli z miętą

Tu w składzie znajduje się zwykła czerwona fasola. Niby nic wielkiego, ale w połączeniu ze świeżą miętą po prostu poezja. Moje dziecko również za nią oszalało więc polecam ją Tobie i Twojej rodzinie bez dwóch zdań. I nie bój się dodawać mięty do wytrawnych dań. Ja kiedyś się bałam i teraz zupełnie nie rozumiem dlaczego.

zdrowa pasta do kanapek z czerwonej fasoli z dodatkiem mięty

4. Wegański smalec z nerkowców

Zrobiłam kiedyś pyszną pastę do chleba na bazie nerkowców i nazwałam ją „smalcem”. Faktycznie w składzie mamy cebulkę, jabłko i solidną porcję tłuszczu, ale nie daj się zwieść: pasta smakuje dużo lepiej niż smalec. I znowu będę nudna, ale dzieci też dają się do niej przekonać, bo jest naturalnie słodka.

wegański smalec zdrowa pasta do kanapek z orzechami nerkowca

5. Wegański smalec z fasoli

Skoro już przy wegańskich smalcach jesteśmy to proponuję Ci również moją wersję tego klasyka. Smakuje również pysznie, a przepis testowałam na wielu osobach – także takich żywiących się tradycyjnie. Warto spróbować.

wegański smalec zdrowa pasta do kanapek z białej fasoli

6. Pasta z bobu

W sezonie robię ją bardzo często, bo jest po prostu przepyszna. Jogurt nadaje jej delikatnej struktury. Gdy pierwszy raz ją zrobiłam byłam wyjątkowo zszokowana, bo narobiłam jej na dwa dni, a wszystko zostało spałaszowane w jeden.

Oczywiście poza sezonem też możesz ją przygotować z bobu mrożonego choć ja lubię bardziej pastę ze świeżego bobu.

zdrowa wegańska pasta do kanapek z bobem

7. Hummus

Hummus to bardzo wiele opcji smakowych. Można go przygotowywać z dodatkiem najróżniejszych warzyw. Ja przepadam za burakowym i tym z papryką. Koniecznie przeczytaj, jak zrobić dobry hummus. Dzięki takim przepisom zrobisz sobie naprawdę zdrowe kanapki na kolację.

jak zrobić dobry hummus zdrowa pasta do kanapek

8. Pasta z pestek dyni

Pasta z pestek dyni to świetna opcja dla tych, którzy nie zdążyli namoczyć i ugotować roślin strączkowych. Robi się ją bardzo szybko i prosto.

zdrowa pasta do kanapek z pestek dyni z suszonymi pomidorami

Podobną pastę można zrobić oczywiście ze słonecznika.

9. Pasta z orzechów włoskich i pieczonej papryki

Jeśli szukasz urozmaicenia to koniecznie spróbuj tej pasty. Jest bardzo ciekawa w smaku, tylko kaloryczna więc rób ją sobie raz na jakiś czas. :-) Smakuje świetnie z domowym pieczywem oraz świeżymi warzywami. Możesz jej użyć również jako dip.

zdrowa pasta do kanapek z orzechów włoskich i pieczonej papryki

10. Pasta z soczewicy z chlorellą i kaparami

Wiesz już, że najbardziej lubię pastę z soczewicy z dodatkiem suszonych pomidorów. Jednak na tym zastosowaniu soczewicy się nie kończy, bo można z niej zrobić najróżniejsze pasty. Tym razem proponuję Cię pastę zieloną, w smaku orzeźwiającą i zachwycającą świeżością. Moim zdaniem torpeda!

pasta kanapkowa z soczewicy z chlorellą i kaparami

Mam nadzieję, że i Ty znasz już swoje typy. I błagam! Tylko nie marudź mi, że w przypadku niektórych przepisów konieczne jest wcześniejsze ugotowanie sobie roślin strączkowych. Możesz je przecież ugotować wcześniej, w dużej ilości, poporcjować i zamrozić. Lub po prostu, od czasu do czasu, użyć puszkowanej fasoli czy ciecierzycy.

Jeśli potrzebujesz więcej praktycznych wskazówek, przeczytaj koniecznie mój wpis o tym, jak zdrowo gotować.

Smacznego i powodzenia!

Jeśli spodobał Ci się ten wpis, zerknij koniecznie na:

Oceń artykuł jako czytelnik: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (26 ocen, Średnia: 4,85 z 5)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

19 komentarzy do “10 pomysłów na zdrowe pasty do kanapek dla dzieci i dorosłych”

  1. uwielbiam pasty! Szczególnie klasyczny hummus. Dziwię się jak mięsożercy mogą mówić że wegetarianie czy weganie nie mają co jeść jak jest tyle możliwości! wystarczy zblendować dowolne składniki, doprawić wedle uznania i najpyszniejsze kanapki gotowe:) ja mam tylko problem z chlebem- w Norwegii on ani smakiem ani składem nie powala dlatego muszę i chcę piec sama ale nie zawsze mam na to czas. Choć w sumie jak preferuję tylko domowe pasty to i chlebek domowy mogę robić, przecież sam się piecze a przygotowanie zajmuje może 10 minut:)
    ps muszę w końcu wypróbować ten smalczyk z fasoli!

  2. Pasty są super. Najbardziej lubię smalec z fasoli. Robie go często na życzenie mojego męża,który w przeciwieństwie do mnie ( weganka)odżywia sie tradycyjnie i zawsze powtarza,że mój smalec jest równie dobry a może nawet lepszy niż ten z sadła świnki.
    Pozdrawiam

    1. Można, ale pewnie nie na wszystkie wpłynie to pozytywnie. Ja pasty ze strączkowych czasem mrożę, ale zdecydowanie wolę mrozić same strączki w małych porcjach i przygotowywać sobie tuz przed posiłkiem szybką pastę.

  3. Czy takie pasty można pasteryzować ?

    Myślę o tym by zrobić sobie kilka rodzajów i zapasteryzować w małych słoiczkach, tak by mieć na każdą okazję. Zwłaszcza że nie zawsze mam tyle czasu by moc zrobić je na bieżąco.

  4. Pani Agnieszko, podczas poszukiwania fajnych przepisów na ciekawe lekkie i zdrowe potrawy na kolację trafiłam na Pani stronę…. okazała się ona skarbnicą świetnych, ciekawych i inspirujących przepisów z wielu kategorii. W najbliższym czasie będę testować pasty warzywne do chleba. Jestem naprawdę pod wrażeniem z jakich prostych niepozornych i ….. dietetycznych często uważanych przeze mnie za nudne :) składników można stworzyć zupełnie nowe smaki i dania. Życzę poszerzania horyzontów smakowych:)
    Pozdrawiam.

  5. Jak dla mnie niewlasciwe podejscie do proporcji bialka do tluszczy, chyba ze ten sposob odzywiania nastawiony jest na radykalne chudniecie a nie zdrowie, latwo sie przebialczyc, a tluszcze sa potrzebne

    1. Nie do końca rozumiem skąd wniosek. Niektóre z podanych przepisów tłuszczu zawierają całkiem sporo. W wielu przypadkach można oczywiście jego ilość dostosować do swojego zapotrzebowania (i potrzeb). Można dodać go mniej lub więcej, a nawet zmienić rodzaj. Ba, dla niektórych ilość tłuszczu w tych przepisach będzie zbyt duża. ;) Na pewno te przepisy nie są nastawione na radykalne chudnięcie.

  6. Wszedłem na te stronę o godz. 01:11 i to był duży błąd, bo patrząc na te zdjęcia, a w szczególności na #2 warzywną pastę do chleba, to zaczynam dostawać ślinotoku, a jest już po pierwszej… I teraz muszę to przetrwać do rana. Wróce tu, ale w popołudniowych porach :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *