Opublikowano Kategorie: Artykułykolacjeśniadania

Czym smarować chleb? Co zamiast masła?

Niektórzy mają problem ze smarowaniem pieczywa. To znaczy nie, że nie potrafią, ale nie wiedzą czym. :-) Problem pojawia się, kiedy przechodzimy na dietę roślinną lub kiedy po prostu chcemy zamienić smalec, masło lub kupną margarynę na coś zdrowszego. Dziś zatem moje pomysły na to, czym smarować chleb.

czym smarować chleb? co zamiast masła?

Ci, którzy czytają mnie dłużej, wiedzą, że nie opowiadam się za masłem. Nie przemawia też do mnie opcja smarowania pieczywa olejem kokosowym. Wiem, że niektórzy to praktykują, ale ja jednak uważam, że tłuszcze nasycone powinny być spożywane w kontrolowanych ilościach. Nie, nie wierzę w to, że wyjadanie oleju kokosowego łyżkami i dodawanie go do wszystkiego jest zdrowe.

W takim razie teraz przechodzę do moich pomysłów na to, czym można smarować chleb tak, żeby  było pysznie i zdrowo.

1. Awokado zamiast masła?

Awokado zawiera sporo tłuszczu, jednak są to ważne dla nas jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Oprócz tego mamy tu jeszcze witaminy, składniki mineralne, fitosterole, antyoksydanty i oczywiście błonnik. Więc przewaga nad masłem jest bezdyskusyjna.

Awokado to tłusty, a więc i kaloryczny owoc. W swojej strukturze dojrzałe awokado jest nieco maślane. Moim zdaniem nadaje się idealnie jako alternatywa dla masła. Wystarczy je rozdrobnić widelcem i ewentualnie delikatnie oprószyć solą. Sól oczywiście nie jest konieczna.

To taka opcja minimum, ale przy awokado zatrzymamy się chwilę dłużej, bo mam dla Ciebie jeszcze dwa pomysły na awokado poniżej.

czym smarować kanapki? awokado zamiast masła

2. Pasta kanapkowa z awokado

Na blogu napisałam, że jest to najprostsza i najlepsza pasta do chleba z awokado. I faktycznie tak jest. Dodanie jednej przyprawy gwarantuje znakomity efekt smakowy. Lepszy od zwykłego masełka czosnkowego, które uwielbiałam jeszcze kilka lat temu.

czym smarować chleb? pasta kanapkowa z awokado

3. Guacamole – przepis

Proponuję Ci do pieczywa również moją wersję guacamole. Przygotowanie jej trwa już nieco dłużej niż poprzedniej pasty, ale jeśli masz czas to warto dodać do awokado inne składniki.

co zamiast masła guacamole

4. Masełko czosnkowe z fasoli

Tak jak wcześniej wspomniałam, uwielbiałam kiedyś masełko czosnkowe. Takie zwykłe. I oto moja kolejna próba stworzenia sobie alternatywy na diecie roślinnej. Spróbuj koniecznie tego masełka czosnkowego z fasoli.

masełko czosnkowe z fasoli zamiast masła czym smarować chleb

5. Musztarda lub chrzan do smarowania pieczywa

Być może ta opcja zastąpienia masła Cię zaskoczy, ale musztarda często zastępuje mi masło. Ostatnimi czasy coś, co po prostu uwielbiam, to chleb/placek posmarowany musztardą lub chrzanem i obłożony tempehem lub tofu. To opcja dla wszystkich osób, które muszą ograniczyć ilość tłuszczu w diecie i zależy im na czymś zamiast masła, bez nadprogramowych kalorii.

Nie wiem, czy lubisz takie smaki, ale ja jestem zachwycona. Do tego oczywiście obowiązkowo solidna porcja świeżych warzyw i śniadanie mistrzów gotowe.

musztarda i chrzan do smarowania pieczywa co zamiast masła

6. Przecier pomidorowy do chleba

I znowu muszę uprzedzić Twoje myśli: nie, nie żartuję i to naprawdę smakuje wspaniale. Kanapka + przecier + tempeh/tofu/pieczeń z soczewicy. Taka kanapka jest pyszna i zdrowa, bo nie dodajemy tu tłuszczu i pomidory podkręcają smak całej kanapki.

Inna opcja: smarujemy przecierem kanapkę i nakładamy na nią zgniecioną widelcem fasolę i bardzo cienko pokrojoną czerwoną fasolę. Poezja w kilka chwil.

Pamiętaj o jednym: ja tu piszę o przecierze pomidorowym i to najlepiej domowym lub takim od lokalnego przetwórcy. Kupne koncentraty pomidorowe nie będą aż takie pyszne. A że ostatnio dorwałam właśnie przepyszny przecier (prawie jak domowy) w lokalnym sklepie to się chwalę i dzielę tym odkryciem.

czym smarować chleb? przecier pomidorowy na kanapkę co zamiast masła

7. Pieczony czosnek zamiast masła?

Wiesz, że pieczony czosnek świetnie się rozsmarowuje na chlebie? Jeśli nie wiesz to już wiesz i musisz koniecznie spróbować.

czym smarować chleb? jak upiec czosnek?

8. Masło orzechowe na kanapkę

Masło z orzechów włoskich, orzechów ziemnych czy migdałów to naprawdę spora porcja zdrowych tłuszczów. Przy tym otrzymujesz również składniki mineralne i witaminy. Bo to nie sam tłuszcz w izolacji, ale solidna porcja wartości odżywczych.

Warunek? Masło powinno mieć w składzie tylko jeden składnik: orzechy.

Jeśli nie przepadasz za orzechami lub masz na nie alergię to może spróbuj z pastą tahini (z sezamu)?

czym smarować chleb? kanapka z masłem orzechowym

9. Jak zrobić roślinne pesto na kanapkę?

Roślinne pesto to również ciekawa opcja posmarowania pieczywa. Jak zrobić pesto? Po prostu zblenduj orzechy/pestki/nasiona z zielenizną (natką pietruszki, pokrzywą, jarmużem czy chociażby szpinakiem), czosnkiem, oliwą lub olejem tłoczonym na zimno, przyprawami i sokiem z cytryny. Ot, cała filozofia.

roślinne pesto do chleba, czym smarować chleb?

10. Zdrowe pasty do kanapek

Na moim blogu znajdziesz liczne pomysły na zdrowe pasty do kanapek. Możesz dodawać do nich oliwę czy oleje tłoczone na zimno lub ograniczyć ilość tłuszczu poprzez dodatek wody. Koniecznie przejrzyj moje propozycje.

czym smarować chleb? zdrowe pasty do kanapek

11. Oliwa lub oleje tłoczone na zimno zamiast masła

Swego czasu uwielbiałam posmarować świeże, samodzielnie wypiekane pieczywo oliwą z oliwek. Tak po prostu. Moje dziecko uwielbia tę opcję do dziś, choć jest to opcja realizowana pod moją ścisłą kontrolą. Bo co za dużo to niezdrowo.

Jeśli masz dobrej jakości olej lniany czy chociażby olej konopny lub taki z orzechów włoskich to mogą one wzbogacić smak kanapek i Twoją dietę w kwasy omega 3. Z samodzielnego tłoczenia oleje te smakują po prostu wybitnie.

Jednak pamiętaj, że olej (nawet zimno-tłoczony) to dalej tłuszcz. Więc wszystko w granicach rozsądku, ale jest to na pewno jedna z opcji.

czym smarować chleb? oleje zimnotłoczone

Możliwości jest naprawdę jeszcze wiele więcej. Pewnie z czasem będę Ci je podsuwać, bo sama zamierzam odkrywać coraz to nowsze, szybkie i zdrowe pomysły na kanapki.

Jeśli spodobał Ci się ten wpis to koniecznie zapoznaj się z poniższymi:

Oceń artykuł jako czytelnik: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (8 ocen, Średnia: 4,75 z 5)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

26 komentarzy do “Czym smarować chleb? Co zamiast masła?”

  1. Guacamole to zdecydowanie mój numer 1!!! Muszę przyznać, że dawno nie jadłam go…muszę koniecznie zrobić je w najbliższym czasie ;)

    1. Na szczęście w coraz większej liczbie miejsc. Gorzej z takim bez śladowych ilości glutenu. Naszukałam się tu trochę.
      Tu opis mojej zeszłorocznej frustracji: https://goo.gl/cU0BUi
      A wracając do konkretów. Tu znajdziesz masło z nerkowców i z mieszanki orzechów, które wprost uwielbiam: https://goo.gl/ZJSmpt
      Jeśli chodzi o masło z orzechów ziemnych to kupujemy ostatnio w wiaderkach z firmy Meridian. Zamawiamy przez internet. Mają w ofercie zarówno crunchy jak i gładkie.
      No i czasem robię też sama.

      1. Unikam orzechów nerkowca, ze względu na niehumanitarny sposób pozyskiwania. Pozdrawiam :)

    2. Wszystko praktycznie znajdziesz na popularnym portalu aukcyjnym :). Ja polecam również masło firmy Meridian. Ostatnio jednak zakochałem się w Mr. Maseł firmy KFD.

  2. Pieczony czosnek mnie bardzo zaciekawił :D jutro wypróbuję. Ja na codzień zamiast masła używam oleju kokosowego, spisuje się bardzo dobrze i jest na prawdę smaczny :) teraz w lato jest ciężko go przechowywać bo na blacie mu za ciepło i jest wodnisty a w lodówce za zimno ale cóż taki jego urok :)

  3. „Nie, nie wierzę w to, że wyjadanie oleju kokosowego łyżkami i dodawanie go do wszystkiego jest zdrowe.” – a myslalam ze tylko ja tak mam :-) Dzieki za porady! A czosnek pieczony wprost uwielbiam na chlebku :*

  4. Mnie najbardziej przekonuje sos pomidorowy oraz czosnek pieczony. Jeden i drugi jest wyraźny, więc chętnie wypróbuję jeszcze oliwy.

  5. Jeśli chciałbym smarować zamiast masła jakimś konkretnym olejem chleb razowy rano i/lub wieczorem to jakim, ale takim który mogę w lodówce przechowywać?

    1. Oleje bogate w omega 3 szczególnie wymagają przechowywania w lodówce: np. lniany, konopny, z orzechów włoskich.
      Warto kupować tylko ten olej lniany, który również w sprzedaży przechowywany jest w lodówce (mają krótkie terminy przydatności).
      A smarować można, jakim się chce. Oliwą z oliwek chociażby.

  6. Ja się pochwalę swoją pastą, którą wymyśliłam z konieczności, bo mam za dużo cukinii. Upiekłam w piekarniku taką wielgachną cukinię, już dawno przerośniętą, wcześniej wypestkowałam i pokroiłam na kawałki. Zblendowałam z pół awokado, i łyżką czerwonego pesto. Wyszło dość wodniste, bardziej mus, i nieco za mdłe jeszcze jak dla mnie. Więc do części, dodałam 3 łyżki ciecierzycy z zalewy i 6 solidnych pomidorów suszonych i porządnie zblendowałam. Wyszła genialna pasta!! Dla mnie idealna, bo ja przede wszystkim ograniczam cukry, a do tego wszelkie strączki, także pełny humus to dla mnie za dużo. Przyprawy można oczywiście dowolnie :) chętnie bym do tego dodała odrobinę świeżej kolendry, ale nie miałam. Także polecam pasty na bazie cukinii!!

  7. zrobilam pyszna paste z baklazana i czosnku, wszystko upieklam w piekaniku ,dodalam przyprawy i zbledowalam potem posmarowalam grzanki palce lizac!

  8. Cześć! Posiadacie jakiś pomysł na ekokomiczny, zdrowy zamiennik masła, tak aby przygotowanie pasty na 15 podwójnych kanapek tygodniowo nie kosztowało więcej niż 10-20 zł? Piekarnik odpada bo dochodzi opłata za prąd.

    1. Ugotować rośliny strączkowe aż do rozgotowania. Najłatwiej z grochem łuskanym będzie lub soczewicą czerwoną lub fasolką mung. Te strączki rozgotowują się na dobre i nawet blender nie musi być użyty. Można ugotować lub zmieszać takie strączki z czosnkiem, cebulą, pomidorami, pomidorami suszonymi, przyprawami i ziołami, natką pietruszki, koperkiem, oliwą etc. Można taką pastę zrobić na 3 dni bez problemu. :)

  9. O matko! Uwielbiam Twojego bloga i przepisy i nie mogę odżałować, że dopiero teraz go zauważyłam w sieci i poznałam. 7 minut tutaj i mam w planach zrobić chyba połowę tych cudów co tu są. Kocham jeść i od niedawna zaczęłam bardziej dbać o swoje odżywianie. Ach nie mogę określić jak bardzo się cieszę! Jesteś po prostu genialna! :* Dzięki Tobie przekonałam się do guacamole i w sumie do awokado w ogóle ^^

    1. Nie tyle niezdrowy ile ogórek zawiera enzym askorbinowy, który niszczy witaminę C (np. w pomidorach). Mnie to zupełnie nie przeszkadza, bo nie jest to kwestia życia i śmierci, a raczej planowania pozostałych posiłków tak, żeby była w nich odpowiednia ilość witaminy C. ;) Pozdrawiam!
      Ps. Połączenie ogórka i pomidora bardzo lubię i nie dam go sobie odebrać. :D

  10. Osobiście stawiam na prostotę. Uwielbiam nawilżać kanapki oliwa z oliwek extra vergin czy awokado. Choć często królują u mnie również pasty roślinne- hummus czy niesamowicie smaczne pesto z jarmużu! Ostatnio odkryłam tez smalec z fasoli :)

  11. Ja smaruję kanapki hummusem na to tylko pomidorek, szczypiorek i nic mi więcej nie potrzeba. Od dłuższego czasu chciałam przejść na dietę roślinną ale miałam i mam problem z niektórymi potrawami mięsnymi by je porzucić ale zrobilam wielki krok nie jem wędlin, masła, a mięso sporadycznie i coraz rzadziej powoli dojdę też do porzucenia mięsa całkowicie. A propos mleka roslinnego tu mam największy problem bo wypróbowałam wszystkie do kawy i żadne mi nie pasuje zastanawiak się nad porzuceniem picia kawy lub picie czarnej Pozdrawiam wszystkich którzy probują w końcu damy radę

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *