Opublikowano Kategorie: drugie daniakolacjeobiadyPrzepisyresztki z tygodnia

Sycący obiad w 15 minut pełen protein

Kiedy słyszę, że przepisy wegańskie są pracochłonne i dieta wegańska nastręcza wielu trudności to nie mogę się nadziwić. Moja kuchnia jest szybka i prosta. Czasem wręcz ekspresowa.

W każdym typie kuchni są potrawy pracochłonne i szybkie w przygotowaniu. W diecie roślinnej i/lub eliminacyjnej to tak naprawdę tylko kwestia planowania i dbałości o to, aby pewne produkty były na stanie. Jeśli będziesz pamiętać o odpowiednim zaopatrzeniu to uwierz mi, że w 15 minut będziesz w stanie przygotować pyszny i zdrowy obiad.

Dziś w roli głównej moje aktualne zaopatrzenie czyli: tempeh z warzywami. Tempeh to nic innego jak produkt wytwarzany z ziaren fermentowanej soi. Znajdziecie go na pewno w sklepach ze zdrową żywnością i sklepach z wegańskim asortymentem.

Nie przypomina tofu, bo jego struktura jest dużo bardziej zwarta, smak charakterystyczny, a jego konsystencja przypomina nieco mięso… Moi domownicy twierdzą, że nawet pachnie jak mięso.

Tempeh uwielbiam i mogę jeść go jako dodatek do kanapek, z dobrej jakości musztardą, keczupem, ale wracam na ziemię i już piszę, co było u nas na szybki obiad.

temepeh-z-warzywami-przepis-szybki-i-zdrowy-4

Na co?

Tempeh z warzywami sprawdzi się zarówno jako pyszny obiad jak i zdrowa kolacja. I to taka lepiej strawna, bo fermentowana soja zawiera mniej kwasu fitynowego (czyli w skrócie substancji antyodżywczej zaburzającej wchłanianie składników mineralnych). Dzięki temu posiłkowi dostarczymy sobie solidną porcję białka oraz żelaza!

temepeh-z-warzywami-przepis-szybki-i-zdrowy-1

Czego potrzebujesz?

Najłatwiej będzie przygotować to jednogarnkowe danie w woku.

temepeh-z-warzywami-przepis-szybki-i-zdrowy-5

Składniki:

  • 2 kostki tempehu (2 x 200 g) – najlepiej smażonego,
  • 3 marchewki,
  • kilka różyczek brokułów,
  • 1 duża cebula,
  • 5 – 6 łyżeczek zblendowanych suszonych pomidorów (lub pasty z suszonych pomidorów),
  • 1 opakowanie zielonej, krojonej fasolki szparagowej,
  • zioła i przyprawy: domowej roboty roślinna „kostka rosołowa” (jeśli nie masz to można użyć kupnej wegańskiej kostki lub bulionu, ale uwaga na skład (!) lub po prostu suszonej włoszczyzny), czubryca (mam na nią aktualnie fazę) lub inne ulubione zioła, sól,
  • oliwa z oliwek,
  • opcjonalnie: ryż lub wybrana kasza jako dodatek, ale niekoniecznie.

temepeh-z-warzywami-przepis-szybki-i-zdrowy-2

Przygotowanie:

Cebulę obieramy, kroimy i szklimy w emulsji wody i oliwy z oliwek.

Gdy cebula się zeszkli dodajemy pokrojoną w drobną kostkę marchew, pokrojony w kostkę tempeh, fasolkę szparagową i podzielone na małe różyczki brokuły.

W razie potrzeby dolewamy niewielką ilość wody, aby cała potrawka się poddusiła.

Po chwili dodajemy bulion/ kostkę, pastę z suszonych pomidorów i czubrycę.

Dusimy intensywnie przez ok. 10 minut aż uznamy, że całość przeszła aromatem dodatków. Na koniec możemy posypać niewielką ilością soli lub zupełnie pominąć sól.

Podajemy samodzielnie lub z dodatkiem kaszy lub ryżu. Smacznego. :-)

Z podanych składników otrzymujemy porcję dla ok. 3 – 4 osób.

Zerknij koniecznie na moje pozostałe przepisy na potrawkę warzywną.

temepeh-z-warzywami-przepis-szybki-i-zdrowy-3

Oceń artykuł jako czytelnik: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (22 ocen, Średnia: 4,60 z 5)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

4 komentarzy do “Sycący obiad w 15 minut pełen protein”

    1. Jasne. Tylko muszą być ugotowane – najlepiej w bulionie. Tempeh smażony jest sam w sobie intensywny w smaku. „Gąbeczki” trzeba doprawić, a i wartości odżywcze nie są porównywalne oczywiście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *