Opublikowano Kategorie: kolacjeprzekąski i przystawkiPrzepisyśniadania

Gryczana kanapka dobra na wszystko

Ostatnio przytrafił mi się naprawdę wolny poranek. Taki bez pośpiechu, z czasem upływającym błogo, w towarzystwie rodziny. Zastanawiałam się co z tym szczęściem zrobić. Z pomocą przyszła moja druga połówka stwierdzając: „Korzystaj z życia! Ugotuj coś.” No to poszłam do kuchni i zrobiłam coś szybkiego i pysznego. Tu przeczytasz więcej: co jeść zamiast chleba.

gryczana zdrowa kanapka wegańska bez glutenu

Na co?

Takie zdrowe kanapki sprawdzą się świetnie zarówno na śniadanie jak i jako pyszna i zdrowa kolacja. Warzywne dodatki można oczywiście modyfikować choć nie ukrywam, że ja do kanapek staram się często podjadać warzywa korzeniowe. Zjedzenie już jednej takiej „kanapki” (wielkości kawałka pizzy) z dodatkami warzywnymi daje uczucie sytości. Na zdjęciach widzisz porcję XXL dla mojego męża- on musi wszystko razy 3! ;-)

zdrowa kanapka z kaszy gryczanej wegańska bez glutenu

Czego potrzebujesz?

Aby zrobić taką zdrową kanapkę, koniecznie przygotuj się na uruchomienie piekarnika. Potrzebna będzie forma np. na tartę (u mnie silikonowa, o średnicy 30 cm). Przyda się również blender lub inne urządzenie wysokoobrotowe do zmiksowania kaszy z dodatkami, patelnia do usmażenia tofu.

Tu znajdziesz jeszcze inne przepisy z kaszy gryczanej.

bezglutenowa i wegańska zdrowa kanapka z kaszy gryczanej niepalonej

Zdrowa kanapka – składniki:

do chlebka:

  • 300-350 g kaszy gryczanej niepalonej (koniecznie NIEpalonej),
  • kilka sztuk suszonych pomidorów (ja użyłam takich z oleju),
  • 1 cebula,
  • olej rzepakowy do zeszklenia cebuli,
  • ulubione zioła i i przyprawy,

do kanapek (obłożenie dla ok. 5 kanapek):

  • 1 pomidor,
  • 1 kostka tofu naturalnego (180 g, przeczytaj, co to jest tofu),
  • ew. odrobina tłuszczu do podsmażenia tofu,
  • sos sojowy (u mnie bezglutenowy – tamari),
  • 1 spory ogórek gruntowy,
  • 3-4 marchewki,
  • wybrany sos np. pomidorowy lub np. musztarda.

gryczana zdrowa kanapka alternatywa dla chleba

Zdrowa kanapka – przygotowanie:

chlebek:

Kaszę gryczaną namoczyć i pozostawić w wodzie przez minimum dobę. Następnie odlać wodę i przepłukać kaszę dokładnie pod bieżącą wodą.

Obrać i pokroić cebulę, a następnie zeszklić ją w niewielkiej ilości oleju.

Rozdrobnić (np. w blenderze) suszone pomidory, wymieszać je z cebulą, ziołami oraz przyprawami, a następnie dodać kaszę i wszystko dokładnie zblendować.

Masę wyłożyć do formy. Jeśli nie jest silikonowa to warto wyłożyć ją papierem do pieczenia (ew. wysmarowanym odrobiną tłuszczu).

Piec ok. 30-40 minut w temperaturze 180 stopni. Czas pieczenia zależy od grubości kanapki. Jeśli będą cienkie (czyli takie jak na moich zdjęciach) to z powodzeniem wystarczy 30 minut.

Po ostygnięciu pokroić „chlebek” w kawałki.

kanapki:

Tofu pokroić w plasterki, namoczyć je w sosie sojowym i usmażyć aż do zbrązowienia (z dwóch stron).

Marchewki obrać i pokroić w słupki.

Pomidora pokroić w cienkie plastry.

Ogórka obrać i pokroić.

Układać składniki warstwowo. Moja propozycja jest taka: chlebek + sos lub musztarda + pomidor + tofu + ogórek. Podajemy z marchewkami do pochrupania.

Prostota i pychota 2 w 1! ;-)

gryczana zdrowa kanapka wegańska bez glutenu co zamiast chleba

Tu znajdziesz inne pomysły na zdrowe bezglutenowe śniadanie.

Oceń artykuł jako czytelnik: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (49 ocen, Średnia: 4,69 z 5)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

38 komentarzy do “Gryczana kanapka dobra na wszystko”

    1. Prala no nie odpowiem, bo zjadamy w jeden dzień całą tartową formę. ;)
      obstawiam, że można, ale… doświadczenia w tym względzie brak :D

    1. Jasne. Robię tego typu „pizze”. Tylko wtedy niech będzie możliwie najcieńsza, a dodatki płynne np. w postaci sosu to lepiej dodać później, żeby od razu nie przemokła. ;)

      1. Doskonale :)
        Bo ja nie lubię gotować. Jednak zainspirowałaś mnie i zamierzam spróbować. A nóż widelec za jakiś czas napiszę, że Twoje przepisy odmieniły moje życie :)

        Mam małe pytanko, mianowicie chciałam się podpytać o takie produkty jak kasze, nasiona chia, mąki i inne produkty nie będące warzywami ani owocami. Czy zakupów dokonujesz gdzieś lokalnie czy może istnieje jakiś godny polecenia sklep? A może już istnieje wpis, który byłby odpowiedzią na moje dociekliwości? :)

  1. Chyba spróbuje zrobić. Ciekawe czy nasza 2latka to „łyknie”
    Mam pytanie o tofu- do czego można porównać smak i konsystencje?
    Córka ma chwilowo szlaban na mleko, gluten i jajka i myśle cały czas czym jej zastąpić ser który bardzo lubi. Tofu to może być namiastka sera czy w ogóle to inna bajka?

    1. Joasiu, tofu naturalne samo w sobie jest dość neutralne w smaku. Trzeba je odpowiednio doprawić ulubionymi ziołami i przyprawami. Jeśli córeczka lubi keczup to można na to rzucić domowej roboty przecier pomidorowy. Keczupy mają jednak kiepskie składy więc ja mojemu dziecku swego czasu dawałam właśnie taki przecier domowy (mniej intensywny niż kupny) i mówiłam, że to keczup. ;) Pomidory podręcają smak więc nawet jeśli samo tofu od razu nie przejdzie to „keczup” może ją przekona.
      Tofu to dobra alternatywa dla sera bo obfituje w wapń, a nie ma tyle tłuszczu co ser żółty. Lepszym źrodłem tłuszczu od sera będzie chociażby awokado jako dodatek.
      Nie wiem tylko dlaczego córka ma szlaban na te produkty – jeśli jest alergikiem to z soją ostrożnie działaj. Ona też potrafi alergizować, więc wprowadzaj stopniowo i obserwuj. Odżywczo jestem natomiast jak najbardziej za.
      Przeczytaj jeszcze tu więcej na temat tofu:
      http://www.agamasmaka.pl/2017/04/tofu-czym-jesc-kupic.html

      1. Dzięki serdeczne. Młoda ma szlaban na 4 tygodnie bo szukamy powodów wzdęcia i bólów brzuszka. Pediatra nakazała dietę, ale mam wrażenie ze wybrała najłatwiejsza opcje. No ale nieważne. Jest na diecie a ja przeżywam „dramat” bo kucharka ze mnie jak z koziej du…y trąbka a jeszcze nie mogę używać większości stałych produktów. Poczytam o tofu

    1. Marynuję czasem w sosie sojowym, a czasem po prostu w ziołach, odrobiną soku cytryny, ewentualnie kapką oliwy. Mogą być też passaty, czosnek, kapary, oliwki, co dusza zapragnie. :)

  2. Dzięki Pani mój mąż się zakochał we mnie ponownie :)
    Idealne przepisy – proste i dokładnie opisane
    No ale do rzeczy – myśli Pani ze mogłabym przygotować sobie mieszankę chlebkowa wieczorem i upiec je dopiero rano ? Jeśli tak to czy trzymać ja w lodowce ?
    Pozdrawiam

    1. Edyto cieszę się. :) Możesz spróbować, ale możliwe, że zgęstnieje i i tak trzeba będzie rano rozrobić. Więc byłabym raczej za produkcją poranną. Zblendowanie to kilka chwil. Pozdrawiam!

  3. Bardzo fajna forma bloga, dokładnie, przejrzysto i bardzo ciekawe przepisy, na pewno niejeden wypróbuję i myślę, że będę na bieżąco zaglądać. Dziękuję za inspirację :)

  4. Blog cudowny i mnóstwo na nim inspiracji. Z góry dziękuję.Trafiłam tu szukając przepisu a jakieś pieczywo bezglutenowe po tym jak się okazało, że mam nietolerancję na gluten, jaja, drożdże i mleko krowie. Mam jednak pytanie z trochę innej beczki. Jak godzi pani tą kuchnię bezmięsną z dietą dla dziecka. Planuję przeprowadzić trochę rewolucji w swojej jednak boję się jak to pogodzić z gotowaniem dla dzieci. Czy do tych pysznie wyglądających obiadów dodaje jakieś mięsne dodatki dla dziecka, czy spożywa ono to samo co Pani. Obawiam się, że pozbawię dzieci jakichś cennych elementów wykluczając całkowicie mięso. Do tej pory była to baza do wszystkich zup.

    1. Magdaleno, cieszę się, że do mnie zawitałaś. Specjaliści twierdzą, że odpowiednio zbilansowana dieta wegańska czy wegetariańska jest odpowiednia na każdym etapie życia. Także w dzieciństwie. Grunt to nie odstawiać produktów odzwierzęcych bezrefleksyjnie, a zamieniać je na produkty, które znakomicie uzupełnią np. białko. Świetnie w tej roli sprawdzą się rośliny strączkowe. Więcej o nich pisałam tu: https://www.agamasmaka.pl/2016/11/warto-jesc-rosliny-straczkowe-gotowac-straczki.html
      Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości i nie wiesz, jak zbilansować dietę bezmięsną to polecam kontakt ze sprawdzonym dietetykiem, najlepiej takim, który specjalizuje się w dietach wegetariańskich. Na pewno Ci wszystko wyjaśni. Polecam, bo to inwestycja na całe życie. :) uściski!

  5. Właśnie się zajadam tym chlebkiem, pycha:) Ja trochę wzbogaciłam przepis dodałam na koniec do masy ziarna słonecznika i pestki dyni :)

  6. Fantastyczne przepisy. Chlebek jest cudowny, i chociaż nie wyszedł idealny – troszkę za gruby i chyba za mało cebuli i pomidorów – to właśnie zajadam go na śniadanie do pasty i ogórka :-) zrobiłam go wieczorem, przechowałam w lodówce i odświeżyłam w piekarniku. Pycha!

  7. Pomidory maja tylko zapewnić lepsze efekty smaków czy są odpowiedzialne za coś innego, np. konsystencje.? Będę jutro piekła dla 7 miesięczniaka i wolałabym póki co bez pomidorów.
    Jak gęsta powinna być konsystencja? Ma spływać z łyżki czy raczej glut? ;)

  8. Witam, dopiero wkraczam w swiat bezglutenowy, czy ten clebek wyjdzie z maki gryczanej? to jedynie udalo mi sie lokalnie kupic, za kasza niepalona musze poszperac w internecie.
    Pozdrawiam, Iwona

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *