Opublikowano Kategorie: kolacjePrzepisyresztki z tygodniaśniadania

Fasolowy chlebek zamiast chleba

Można żyć bez chleba. Nie piszę tego jako osoba nawołująca do porzucenia produktów zbożowych. Absolutnie nie. W naszej bezglutenowej kuchni obecne są kasze: jaglana i gryczana, ryż, komosa, amarantus itd. Na całym świecie funkcjonują najróżniejsze, alternatywne dla tradycyjnego chleba, produkty zbożowe: pity, mace, placki zbożowe.

Dziś opcja bezglutenowa, wykonana na bazie kaszy jaglanej i fasoli. Fasola zawiera sporą ilość białka, wapń, fosfor i potas. Warto ją włączyć do diety – niekoniecznie zawsze w formie fasolki po bretońsku. ;-) Sama w sobie jest bardzo neutralna smakowo. Trzeba zatem zadbać o solidną porcję ziół i przypraw. Wtedy potrafi powalić na kolana.

fasolowy-chlebek-zamiast-chleba-przepis-prosty-9

Na co?

To bardzo dobra propozycja na śniadanie, bo mamy tu i białko i węglowodany, ale sprawdzi się również jako zdrowa kolacja czy też przekąska. Jeśli potrzebujesz więcej tego typu przepisów to zerknij na moje pozostałe zdrowe przekąski.

fasolowy-chlebek-zamiast-chleba-przepis-prosty-10

Czego potrzebujesz?

Piekarnika, foremki (u mnie niska, prostokątna: 25 x 20 cm), papieru do pieczenia, blendera lub innego urządzenia wysokoobrotowego, ew. młynka do zmielenia siemienia lnianego.

fasolowy-chlebek-zamiast-chleba-przepis-prosty-6

Składniki:

  • 1 szklanka (u mnie 185 g) uprzednio ugotowanej i ostudzonej białej fasoli (w ostateczności może być z puszki),
  • 1 szklanka (u mnie 150 g) uprzednio ugotowanej i ostudzonej kaszy jaglanej,
  • 0,5 szklanki mleka sojowego niesłodzonego (może być inne – neutralne smakowo),
  • 1 kopiasta łyżka mąki (u mnie: owsiana),
  • 0,5 małej cebulki,
  • 1 łyżka siemienia lnianego,
  • 2 łyżki oliwy z oliwek,
  • 1 kopiasta łyżeczka ulubionych ziół (może być tymianek, oregano, zioła prowansalskie, majeranek etc.),
  • czarnuszka,
  • sól.

fasolowy-chlebek-zamiast-chleba-przepis-prosty-3

Przygotowanie:

Cebulę drobno kroimy. Siemię lniane mielimy. Łączymy wszystkie składniki i blendujemy ze sobą tak, aby powstała w miarę jednorodna masa/ ciasto.

Na koniec dodajemy zioła i przyprawy i dokładnie mieszamy. Ciasto wykładamy do płaskiej formy wyłożonej papierem do pieczenia. Pieczemy w temperaturze 180 stopni (opcja grzanie od dołu) przez 30 minut, a następnie włączamy opcję góra – dół i dopiekamy jeszcze przez 10-15 minut. W ostatnich minutach wskazany termoobieg.

fasolowy-chlebek-zamiast-chleba-przepis-prosty-1

Podajemy z rukolą/ roszponką, pomidorem, oliwkami, awokado i… z czym dusza zapragnie. :-)

A jeśli kochacie białą fasolę tak jak ja to spróbujcie koniecznie jeszcze pasty z fasoli [zobacz przepis].

fasolowy-chlebek-zamiast-chleba-przepis-prosty-2

Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się propagowaniem zdrowego odżywiania, wspierając innych w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji żywieniowych i zdrowotnych.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

13 komentarzy do “Fasolowy chlebek zamiast chleba”

  1. Aguś, czy myślisz że mąka jaglana albo z ryżu brązowego też da radę w tym przepisie? Na bezglutenie najbardziej brakuje mi chleba ;((

  2. Przepraszam, czy dobrze rozumiem, że 1 szklankę surowej kaszy i jedną szklankę surowej fasoli należy ugotować? Nie chodzi o już ugotowane szklanki, tak? :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ocena: 1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdki (30 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...