Opublikowano Kategorie: drugie daniakolacjeobiadyPrzepisyresztki z tygodnia

Kotlety na dwa dni czyli jak ugotować coś z niczego

Pierwszy raz udało mi się zrobić kotlety na dwa dni! I to nie dlatego, że kotlety nie znikały szybko (wyszły pyszne!), ale powstało ich całkiem sporo, a były przy tym sycące. Zawartość mojej lodówki wołała o pomstę do nieba, bo tak pusto to już dawno nie było. Musiałam zrobić coś praktycznie z suchych produktów (kasza, ryż), mając do dyspozycji bardzo niewiele. Potrzeba matką wynalazków, a rozwój kreatywności przy takich akcjach gwarantowany. ;-)

kotlety-jaglano-ryzowe-zdrowe-bez-glutenu-przepis-1

Na co?

Jeśli lubisz przepisy z kaszą jaglaną to jest to coś dla Ciebie. Sprawdzą się na obiad: rodzinny, tradycyjny lub na kolację.

kotlety-jaglano-ryzowe-zdrowe-bez-glutenu-przepis-6

Czego potrzebujesz?

Aby przygotować te pyszne wegańskie kotlety, potrzebujesz garnka (do ugotowania ryżu), dużej miski, patelni do zeszklenia cebuli, piekarnika i blachy wyłożonej papierem do pieczenia.

kotlety-jaglano-ryzowe-zdrowe-bez-glutenu-przepis-3

Składniki:

  • 1 szklanka suchej kaszy jaglanej,
  • 0,5 szklanki suchego, białego ryżu basmati (zerknij na pozostałe proste i zdrowe dania z ryżem),
  • 1 duża cebula,
  • 3 ząbki czosnku,
  • 3 kopiaste łyżki mąki kukurydzianej,
  • 5-6 kopiastych łyżeczek pasty z suszonych pomidorów (można zrobić ją samodzielnie blendując suszone pomidory z np. oliwą z oliwek lub olejem rzepakowym bądź też kupić gotową),
  • 3-4 kopiaste łyżeczki pasty z zielonych oliwek (można zrobić ją samodzielnie blendując zielone oliwki z np. oliwą z oliwek lub olejem rzepakowym bądź też kupić gotową),
  • olej rzepakowy (do wysmarowania papieru do pieczenia lub ew. do dodania ciasta, do szklenia cebuli),
  • zioła i przyprawy: niewielki pęczek świeżej natki pietruszki, sos sojowy, kurkuma, zioła prowansalskie (dużo), opcjonalnie: sól, pieprz.

kotlety-jaglano-ryzowe-zdrowe-bez-glutenu-przepis-2

Przygotowanie:

Przepłukujemy pod bieżącą wodą i gotujemy kaszę jaglaną i ryż przez ok. 15 minut (ja gotowałam razem). Odstawiamy jeszcze na kilka minut pozostawiając ryż i kaszę pod przykryciem, a następnie studzimy. Kasza i ryż powinny być chłodne.

I koniecznie przeczytaj, jak gotować kaszę jaglaną.

Szklimy drobno pokrojoną cebulę w odrobinie wody i oleju rzepakowego, dodając kurkumę. Studzimy.

Mieszamy ostudzone składniki: kaszę i ryż, cebulę, przeciśnięty przez praskę czosnek, mąkę, pastę z suszonych pomidorów, pastę z oliwek, zioła i pozostałe przyprawy. Wyrabiamy „ciasto” dłońmi. Jeśli masa wyda nam się za sucha to można dodać trochę oleju.

Formujemy kotlety i pieczemy je w piekarniku na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia wysmarowanym odrobiną tłuszczu (góra – dół, temp. 200 stopni, ok. 20 minut, po 10 minutach można odwrócić na drugą stronę). Można je oczywiście usmażyć (z obydwu stron, aż do zarumienienia nas satysfakcjonującego).

Podajemy z sałatkami maści wszelkiej. Fajnie by mi to pasowało do sałatki z fasolą czerwoną. Ale akurat nie miałam. ;-)

Tu znajdziesz jeszcze inne przepisy na tanie i zdrowe obiady.

kotlety-jaglano-ryzowe-zdrowe-bez-glutenu-przepis-4

Oceń artykuł jako czytelnik: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (51 ocen, Średnia: 5,00 z 5)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

18 komentarzy do “Kotlety na dwa dni czyli jak ugotować coś z niczego”

  1. Lepily się bez zarzutu, przez pierwsze 10 minut super, ale po upieczeniu jeszcze na blaszce, no niestety się rozpadly..nie wiem dlaczego. W smaku przepyszne ;-) Pozdrawiam

  2. Genialne te kotleciki! Chętnie jadła je też moja 9 letnia córka, która zwykle nie akceptuje nowych smaków (i nie lubi oliwek :). Porcja starczyła na dwa dni na obiad dla 3 osobowej rodziny. Zrobiłam wersję dla BARDZO leniwych: oliwki, pomidory, cebulę (przekrojoną na pół, surową), całe ząbki czosnku, przyprawy i oliwę wrzuciłam do blendera i po zmiksowaniu dorzuciłam do ugotowanej kaszy i ryżu. Dosypałam tylko pietruszkę i wszystko wymieszałam (Zapomniałam o mące kukurydzianej, użyłam pełnoziarnistego ryżu – i mimo to kotleciki świetnie się lepiły i nie rozpadały. Jestem nimi po prostu zachwycona, pyszne na zimno i na ciepło, super smakowały z młodymi ziemniakami i młodą kapustą na ciepło.
    Jest tylko jeden problem – masa na kotlety jest tak pyszna – jeszcze przed pieczeniem, że trudno się powstrzymać przez zjedzeniem jej podczas formowania kotlecików.
    A! Zamiast ziół prowansalskich użyłam dobrego pieprzu ziołowego i szczyptę kuminu.

    Kotleciki wchodzą na stałe do menu naszej rodziny. Dziękujemy za ten przepis :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *