Opublikowano Kategorie: Artykułyna wynos/ na wycieczkęPrzepisyśniadania

Pomysły na zdrowe śniadanie dla dzieci do szkoły

Wielkimi krokami zbliża się początek roku szkolnego. W tym roku i ja dołączam do rodziców uczniostwa. I stoję przed tym samym dylematem, co większość rodziców. Co dać dziecku w podstawówce do jedzenia: na drugie śniadanie, na lunch, na przekąskę? Dziś podam kilka rozwiązań, które ja zamierzam zastosować.

zdrowe-sniadanie-do-szkoly-pomysly

Dlaczego wybór nie jest taki prosty? Dlatego, że dzieci w szkole podstawowej nie zawsze potrafią obejść się ze skomplikowanymi logistycznie posiłkami. Nie zawsze mają też czas i miejsce na zjedzenie posiłku, który je się po prostu długo. Dookoła jest przecież tyle ciekawych rzeczy, a przerwy kurczą się z każdą chwilą. Jeśli dodamy do tego możliwość ubrudzenia się dziecka podczas jedzenia to ilość rzeczy, które możemy mu spakować do plecaka, staje się bardzo ograniczona. Tylko proszę, niech mimo wszystko nie skończy się na nudnych kanapkach! To moja trauma z dzieciństwa i koniecznie chcę przed nią uchronić Twoje dziecko.

Kilka rad na dobry początek

Zanim przejdę do konkretnych propozycji kulinarnych, mam dla Ciebie kilka wskazówek. Pomogą Ci one odpowiednio przygotować się do początku roku szkolnego (także psychicznie).

zdrowe-przekaski-weganskie-halloween-ozdoby-zabawa-z-dziecmi-1

W czym dać dziecku jedzenie do szkoły?

Zadbaj o odpowiednie pojemniki na jedzenie. Powinny być nie tylko szczelne, ale również podobać się Twojemu dziecku. Tak, aby frajda z jedzenia w szkole rozpoczynała się już na etapie jego rozpakowywania. U nas na tapecie są motywy tego typu:

zdrowe-sniadanie-do-szkoly-dla-dziecka-termos-pudelko-2

Warto zainwestować w kilka pojemników różnej wielkości. Wtedy, niezależnie od dania, będziesz w stanie wybrać odpowiedni pojemnik i zapakować jedzenie tak, aby nie przesuwało się po zbyt dużej przestrzeni.

Poza tym od lat używam moich ulubionych termosów. Zanosiłam w nich jedzenie do przedszkola, ale również zabierałam je ze sobą w podróż i na wycieczki. Bardzo dobrze trzymają ciepło i dlatego polecam je szczególnie w sezonie jesienno-zimowym. Półlitrowe są do tego w akceptowalnym rozmiarze. Warto przemyśleć zakup takiego termosu. Posłużą na pewno przez wiele lat. Sprawdź cenę termosu.

zdrowe-sniadanie-do-szkoly-dla-dziecka-termos-pudelko-4

Zdecydowanie nie polecam jednak dawania dziecku w termosie płynnych dań. Próby zjedzenia gorącej zupy czy gulaszu w szkole mogą (przy ruchliwości naszych pociech) skończyć się po prostu tragicznie. Nie martw się – już za chwilę poznasz moje pomysły na bezpieczne dania do termosu.

I jeśli planujecie wycieczki i wypady za miasto to koniecznie, jak najczęściej, trenujcie jedzenie przygotowanego wcześniej jedzenia. Moje dziecko radzi sobie doskonale z jedzeniem wprost z termosu, bo jest do tego przyzwyczajone. Wie, jak go otwierać. Rozumie, że trzeba chwilę po otwarciu odczekać i sprawdzić, czy jedzenie nie jest za ciepłe.

Co zrobić, aby dziecko zjadło drugie śniadanie w szkole?

Bardzo ważną kwestią jest komponowanie i planowanie posiłków do szkoły. Postaraj się, aby dziecko uczestniczyło w decyzjach na temat tego, co zje na drugie śniadanie w szkole. Niech wybierze warzywa, które dołączysz do kanapek (może nie przepada za rzodkiewką, ale chętnie zje marchewkę pokrojoną w słupki lub ogórka?).

marchew

Niech zadecyduje, czy tym razem ma ochotę na standardową kanapkę, a może wrap z naleśnika? Jeśli dziecko samo zadecyduje, co chce zjeść to z większą ochotą sięgnie po drugie śniadania w szkole i nie przyniesie go z powrotem do domu. Nie łudź się, że Twoja latorośl ochoczo zje to, na co zwyczajnie nie ma ochoty. My dorośli również czasem nie mamy apetytu na pewne rzeczy.

Dbaj o różnorodność. Nikt chętnie nie będzie sięgał do drugie śniadanie, jeśli codziennie będzie wyglądało tak samo. Abstrahując już od tego, że bardziej zróżnicowana dieta to zdrowsza dieta, ale jedzenie powinno dawać również radość.

Nie znaczy to oczywiście, że codziennie musisz podawać dziecku, jakieś bardzo wyszukane składniki. Po prostu używaj ich w różnych konfiguracjach. Zamieniaj jedną kaszę na drugą, tofu na tempeh, kalafior na brokuły, marchew na batata, jeden rodzaj pieczywa na inny, paprykę na cukinię, jedne owoce na inne… Wymieniać mogę bez końca, ale na pewno doskonale wiesz już o co chodzi.

tarta-warzyna-z-toffu-1

Co robić, jeśli dziecko nie chce zjadać drugich śniadań w szkole?

Na taką ewentualność również trzeba się przygotować. Przede wszystkim początek szkoły to emocjonujący czas dla wszystkich: zarówno dla dorosłych, ale przede wszystkim dla dzieci. Wchodzą one w nowe środowisko i nierzadko stykają się z kompletnie obcymi ludźmi. Dyskomfort, niepewność, a nawet strach mogą się przełożyć na niechęć do jedzenia. Ważne, aby dziecko z naszej strony nie otrzymywało dodatkowej presji.

Starajmy się przygotowywać dziecku to, co lubi i absolutnie nie karcić go za niezjedzone drugie śniadanie. Zadbajmy, aby pozostałe posiłki w domu były pełnowartościowe i dobrze zbilansowane.

Ważne, aby posiłki (zarówno te jedzone w domu jak i w szkole) obfitowały w zdrowe składniki: świeże warzywa i owoce, niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, pełnowartościowe białko i węglowodany złożone.

Zrezygnujmy ze słodyczy, bo cukry proste w zbyt dużych ilościach mogą przyczynić się do problemów z apetytem, koncentracją, do nadpobudliwości bądź, wręcz przeciwnie, braku energii i apatii. Dieta naszych pociech ma naprawdę duże znaczenie. Szczególnie w nowym, tak bardzo wymagającym dla nich, czasie.

Pomysły na jedzenie do szkoły dla dziecka

Trochę się powymądrzałam, a teraz przechodzimy do konkretów. Oto moje propozycje, które sprawdzają się świetnie na wycieczkach, sprawdzały się w przedszkolu, dają radę na piknikach. Z pewnością dadzą też radę w szkole, bo tak zamierzam żywić moje dziecko w dalszym ciągu. Rodzice, który otrzymują ode mnie podobne zalecenia często odkrywają, że ich dzieci zaczynają jeść śniadania w szkole chętniej. Urozmaicenie potrafi zdziałać cuda.

1. Kanapki

Tutaj nie muszę pisać zbyt wiele. Każdy z nas potrafi zrobić kanapkę. Nie zapomnij jednak o tym, co napisałam wcześniej: różnicuj i urozmaicaj. Zmieniaj chleb, pasty i smarowidła, dodatki (warzywa, sałaty).

Ja z pewnością będę raczyć moje dziecko kanapkami, które sprawdzały się na wyjazdach: z masłem orzechowym, z roślinnymi pastami i pasztetami, tofu czy tempehem. Do tego na pewno w pakiecie mój mały Gad otrzyma świeże warzywa pokrojone w słupki lub takie ugotowane na parze (które zostaną mi na przykład z obiadu z poprzedniego dnia).

Nie polecam pomidora i innych soczystych dodatków, bo kanapka będzie pływać. I dawkujmy składniki z umiarem, żeby kanapka nie rozleciała się tuż po rozpakowaniu. Takie jak poniższa są pyszne i zdrowe, ale w domu, a nie na wynos. ;-)

zdrowa kanapka

2. Tortilla czy naleśnik zamiast chleba

To świetny pomysł, kiedy znudzi się chleb. Ja uwielbiam naleśniki z ciecierzycy, ale także „tortille” gryczane. Będę je na pewno serwować mojej córce z różnymi dodatkami (na słodko lub wytrawnie). Co sprawdzi się do do takiej tortilli? To, co do kanapek, a więc pasta lub pasztet i dodatki warzywne. Na pewno nie ryzykowałabym z czymś bardziej płynnym.

grykowe-nalesniki-domowa-tortilla-zdrowy-przepis-9

Przy natłoku obowiązków polecam również szybką opcję: masło orzechowe z dżemem (jedno i drugie bez dodatku cukru oczywiście).

3. Kotleciki z piekarnika z dodatkami warzywnymi

Kotleciki z piekarnika to moja miłość i jeśli jeszcze tego nie wiesz to znaczy, że dopiero od niedawna odwiedzasz mój blog. Wytłumaczę Ci zatem, dlaczego tak je kocham. To świetna opcja w kuchni „recyklingowej” (a taką uprawiam). Można połączyć dowolne kasze, strączki, ziarna, pestki, warzywa i stworzyć z nich arcydzieło.

Mogą stać się źródłem zarówno węglowodanów złożonych, białka jak i niezbędnych składników mineralnych. Robią i jedzą się prosto i bezproblemowo. Lekko ciepłe można włożyć do termosu wraz z ugotowanymi na parze warzywami i drugie śniadanie mistrzów gotowe!

Bardzo polecam takie oto pyszne kotleciki buraczano-jaglane:

kotlety-buraczano-jaglane-weganskie-zdrowe-4

Jeśli ma być nieco bardziej treściwie to może skusisz się na kotlety z ziemniaka i tofu?

weganskie-kotlety-ziemniaczane-4

A tak w ogóle to zerknij na moje przepisy na kotlety wegańskie.

4. Placuszki z warzywami lub owocami

Placuszki są dobre na wszystko. Właśnie sobie uświadomiłam, że mam niewiele przepisów na placuszki na blogu i obiecuję uroczyście poprawę. Jestem jednak tak leniwa, że robię je rzadko, bo… nie chce mi się ich smażyć. Smażenie to proces wysoce żmudny. Tym bardziej, że mam jedną małą patelnię. Nie chce mi się kupować kolejnej więc siłą rzeczy nie chce mi się smażyć, bo na jednej patelni zajmuje to za dużo czasu. Rozumiesz taki szczyt lenistwa? Jeśli nie to trudno. Bądź ode mnie lepsza lub lepszy i daj czadu z placuszkami dla dziecka. Ja, póki co, mogę Ci polecić placuszki z piekarnika.

brokulowo-jaglane-placuszki-z-piekarnika-chlorella-9

5. Kawałek wytrawnej tarty

Węglowodany złożone, białko, porcja wapnia w postaci tofu, warzywa. Co powiesz na takie drugie śniadanie? Brzmi nieźle, prawda? Proponuję zatem kawałek pysznej, wytrawnej tarty zamiast kanapki. Na zimno też smakuje świetnie. Wiem, bo zawsze dojadam resztki na zimno.

weganska-tarta-dyniowa-z-pieczarkami-5

6. Pieczone warzywa

Pieczone warzywa robi się prosto i szybko. Wystarczy obrać i pokroić wybrane warzywa (bataty, marchew, buraka, ziemniaki, kalafiora etc.), przygotować jakąś pyszną marynatę z dużą ilością ulubionych ziół i upiec. Można dorzucić jakieś strączki i pełnowartościowy posiłek gotowy. Lekko ciepłe umieszczamy w termosie, pakujemy dziecku plastikowy widelec (specjalistka ds. bezpieczeństwa mi się czasem włącza) i gotowe!

ziemniaki-i-mlode-buraki-zapiekanka-weganska-prosty-przepis-10

7. Pieczone chlebki zbożowe

U nas oczywiście królują bezglutenowe. Świetnie sprawdzają się takie z solidną porcją białka i węglowodanów złożonych. Do tego porcja warzyw (np. surowych, pokrojonych w słupki oraz wybranej sałaty) i pełnowartościowy posiłek gotowy.

Za przykład niech posłuży tu fasolowo-jaglany chlebek:

fasolowy-chlebek-zamiast-chleba-przepis-prosty-9

A oto uwielbiane przez moje dziecko aromatyczne chlebki z komosy:

zdrowy-domowy-chleb-z-komosy-quinoa-bez-glutenu-7

8. Zdrowe ciasto z owocami

Zdrowe ciasto to takie ciasto, które nie ma dodatku cukru i innych substancji słodzących, które obfitują w sacharozę, fruktozę czy nadmierną ilość cukrów w ogóle. Ten placek gryczany urzeka nas bardzo, więc będę nudna i powiem: bierzcie i jedzcie z tego wszyscy spragnieni zdrowych słodkości.

owocowy-placek-z-kaszy-gryczanej-weganski-prosty-przepis-7

9. Ciasteczka śniadaniowe

Na pewno nie codziennie, ale czasem można sobie pofolgować. U mnie na blogu znajdziesz oczywiście wiele przepisów na zdrowe ciasteczka śniadaniowe, ale ciasteczka owsiankowe lubi po prostu każdy. Wierzę, że pokocha je również Twoje dziecko.

weganskie-zdrowe-ciasteczka-owsiane-5

10. Owoce, warzywa i orzechy do podgryzania lub jako przekąska

Drugie śniadanie, drugim śniadaniem, ale warto, aby dziecko miało ze sobą świeże warzywa i owoce. Po prostu jest to konieczność- szczególnie wtedy, kiedy w szkole spędza więcej niż 4-5 godzin. Mogą to być warzywa pokrojone w słupki, świeże owoce zapakowane w woreczki lub pudełeczka.

Jeśli dołączysz do nich garść mieszanki orzechów to zaserwujesz dziecku wartościową porcję zdrowych tłuszczy, a do tego sprawisz, że uczucie sytości pozostanie na dłużej.

owoce

A co dać dziecku do picia?

Wodę, wodę i jeszcze raz wodę. Odrzuć wszelkie koncepty soczkowe i wody smakowe. Po pierwsze ze względów praktycznych. Dziecko może zwyczajnie je na siebie wylać. Po drugie rodzice bardzo często poją swoje dzieci sokami, a później dziwią się, że te nie mają apetytu. Przy takiej ilości cukru też bym nie miała. Zamiast soku: porcja świeżych owoców, ot co.

woda mineralna

Jak będzie wyglądało drugie śniadanie Twojego dziecka?

Już wiesz? Które pomysły przypadły Ci do gustu? Co chcesz przetestować na samym początku? Trzymam mocno kciuki za Ciebie i Twoje dziecko. I proszę o to samo, bo powoli i nas dopada lekki przed-szkolny stres. Damy radę! Kto, jak nie my?! ;-)

A jeśli Twoja pociecha ma problem z jedzeniem warzyw, to koniecznie przeczytaj mój wpis: Dlaczego moje dziecko nie je warzyw? Jeśli Ci umknął to dobrze go przeczytać przed początkiem nowego roku szkolnego.

Oceń artykuł jako czytelnik: 1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (40 ocen, Średnia: 5,00 z 5)
Aga Kopczyńska

Aga Kopczyńska

Zawodowo zajmuję się edukacją. Wspieram innych między innymi w budowaniu lepszych nawyków. Blog ten jest zapisem moich inspiracji zdrowotnych, kulinarnych i nie tylko.

Chcesz się dowiedzieć czegoś nowego?

11 komentarzy do “Pomysły na zdrowe śniadanie dla dzieci do szkoły”

  1. co tu zrobic, jak taki delikwent nie chce jesc owoców (sam tylko banan a reszta… jedynie zmiksowana z bananem) a warzywa, to jakby najwieksza trucizna byla….. Je warzywa, ale tylko gdy o tym nie wie (zakamuflowane w pastach warzywnych na kanapce, „przecierach” zupach kremach, kotlecikach warzywnych). Staje na rzesach zeby w jakis sposob mu je przemycac. Warzywo jako takie zabija wzrokiem… Uwielbia miecho, wedliny (ktorych to w domu nie dostaje… ale poza domem niestety tak). Poki co na sniadania do szkoly pozostaja mi sniadaniowe ciacha.

  2. Mój syn ma 9 lat i jest ciągle głodny. Do szkoły zawsze robię mu kanapki, takie jak lubi. Najczęściej ser żółty, szynka, zielony ogórek, czasem ketchup lub z pasztetem. W szkole dostają całe pudełko warzyw: rzodkiewka, marchewka, jabłko, gruszka. Codziennie to pudełeczko do mnie wraca! Kanapki nadgryzione. Pytam czemu nie zjadł? Bo nie miał czasu! Wraca potem do domu nadal głodny. Zwariować można. Z doświadczenia wiem, że dzieci się wstydzą. Nie dam mu ulubionego winogrona w pudełku, bo nie ma czasu usiąść i zjeść. Banan? To samo. Jabłko – nie lubi w skórce. Obrane do pudełka – nie weźmie. To jest ciągła walka z cały otoczeniem, które dyskryminuje zdrowe jedzenie i poświęcenie czasu na drugie śniadanie w szkole.

  3. a co myślisz o musach owocowych w tubkach? oczywiście ekologicznych, np z firmy Holle? czy mogą zastąpić owoc, kiedy o świeże trudno?

  4. Dzięki za ten wpis. Starszy, ale wiedziałam, że w odpowiednim momencie do niego wrócę – i oto ten moment nastąpił :D Nie pomyślałam o termosie (zamówiliśmy piękny fioletowy „lunchbox”), będę musiała dokupić na chłodniejsze dni – świetny pomysł :)))

  5. Fantastyczne pomysły :). Moje dziecko ma dopiero 4 lata, ale już wczoraj sobie myślałam właśnie o tym, jakie jedzenie przygotowują rodzice swoim dzieciom do szkoły. I co ja dałabym swojemu dziecku do jedzenia? Kanapki z wędliną? Teraz nawet w wędlinie można znaleźć syrop glukozowo-fruktozowy, co mnie niezmiernie zdziwiło :(..

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *